Ventilator til varme og kulde med IFTTT

Hejsa.
Jeg har indbygget brændeovn i stuen, og en kælder..
Mit ønske er at montere en blæser i kælderen, som via 1m rør forbindes med hulrummet bag pejseindsats. Hulrummet har huller foroven og forneden ud mod stuen.
Formålet er, at når der fyres, så blæses varm luft fra hulrummet, ned i kælderen (som bruges og opvarmes), og om sommeren når det er varmt, trækkes kølig kælderluft op i hulrummet, som så fordeles ud i stuen .
Jeg har opgivet at finde et system som kan det, og leder derfor efter en blæser som kan være begge veje, og dette på en måde kan styres via IFTTT..

Har nogen kendskab til noget der kan bruges her?

Mvh Dennis

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg har en holdning til konceptet som jeg lige vil dele 😊

Har du overvejet at flytte kold luft fra kælderen og op bag brændeovnen i begge tilfælde. Den (kolde) luft du fjerner fra kælderen vil blive udskiftet med varm luft fra stuen, hvis ellers stue eller kælder er rimelig tæt.

Hvis du fjerner luft bag brændeovnen vil der trække kølig luft mod brændeovnen hvilket kan føles ubehageligt.

Altså trække varme ned i kælder når brændeovn er tændt, og baglæns trække kølig luft op fra kælder om sommeren når brændeovn er slukket. Det er en god ide. Det er bare din IFTTT styresystem som jeg / vi ikke har en dyt ide om.
Og skal det ikke bare være en termostat, der tænder om vinteren når der er tilstrækkelig varm bag ovnen, og en omskifter der siger kør den anden vej. Jeg forstår ikke koncept med at det skal styres fra smartphone eller lignende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Spændende projekt, Aqara har nogle thermostater du burde kunne koble til noget sonoff der begge er ifttt kompatible.
Så er det lige ventilatoren - hvor findes en ventilator der kan køre begge veje?

Søren O
Mange ventilatorer kan køre begge veje   . Men kanal ventilatorer og lignende giver kun luft den ene vej. Den eneste type som kan give luft begge veje er axial typen. Vingerne kan være konstrueret så de giver bedst ved den ene vej rundt.
Her et eksempel bare for at vise typen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hejsa igen..
Tak for alle jeres svar!!!

Tanken med IFTTT er ganske enkelt, at jeg så kan styre tænd og sluk af blæsere via vejrudsigten eller netatmo m.fl., og derved selv bestemme målepunkterne, frem for at sætte et par flere op.. Jeg kan også få systemet til at tænke foran, feks. ved at se om det bliver varmt i morgen, og det er varmt i huset, så kan jeg sætte blæser til at køre løs hele natten og køle mest muligt ned.
Og så er jeg bare fan af alt det kan styres og aflæses via mobil 😁😉

Jeg spørger her, fordi jeg ikke kan finde en blæser der kan køre begge veje. Den er blevet besvaret..
Og så er jeg ikke helt klar over hvad jeg kan købe for at styre med IFTTT.. Den del tror jeg er simpel, da det blot skal være en styring som kan tænde og slukke via IFTTT.. Derved tænker jeg faktisk også at dette setup er simplere end det traditionelle, som jo desuden skal kobles sammen med mindst 3 temperatur følere, og måske noget styring jeg ikke kender til..
Beklager hvis jeg skyder lidt forbi med mit spørgsmål, men jeg synes det er en sjov og spændende løsning, og håber at andre her synes det samme og måske ved mere om det end jeg 😁

Fortsæt endelig med jeres indput. Det kommer hele tiden lidt fuldkorn jeg kan bruge 👍😎

Mvh Dennis

Hej @DeBossDK / Dennis, hvad endte du med at gøre? Står i samme situation.
Hej mr Bacon 😉
Jeg endte faktisk med at lave noget andet. 
Vi har Genvex, og jeg har trukket en udblæsning gennem pejse-hulrummet og ned i kælderen..
Egentlig inspireret af et af disse svar.. 
Genvex trækker stueetagens luft varme luft ned - varmes lidt mere op gennem pejse-hulrummet, og kælderens køligere luft kommer så retur via trappe opgang.. 
Denne løsning gør egentlig det jeg ønsker, bortset fra at den kølige luft fra kælder ikke kommer direkte ind i stuen, men i entreen..

Så ikke helt den gejlede sjove mobilstyrede løsning, men mere enkel og selvstyrende

Mvh Dennis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis