Elinstallation in trævæg

Hej alle

Hvis jeg skal trække elkabler i denne gavlvæg inden tømreren sætter resten af gavlen op, hvordan vil jeg så gøre det. Skal jeg montere dåser som sidder fast på træskelettet eller trækker jeg bare kabler og får tømreren til at lave huller i gavlen der hvor stikkontakterne skal være, lade kablerne stikke ud, og så montere forfradåser efterfølgende?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo et lovpligtig elektriker arbejde.....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Til stikkontakter laver du en sløjfe bag beklædningen, hvor stikkontakten skal være, og måler op, hvor den skal være. Du kan ikke lave hullet til forfra dåsen, når kablerne stikker ud. Hullerne skal passe i målene af hensyn til dåserne, Når hullet er lavet, trækker du kablet ud, klipper det over og monterer dåsen. Dåser til lampesteder monteres inden der monteres beklædning. Det ved din elektriker alt om.

fase
Tak Fabrin
Hvordan undgår jeg at ramme sløjfen når jeg borer hullet?
Det undgår du ved ikke at bore dybere en beklædningens tykkelse.

fase
Roger

Det var jo blot når jeg borer med et kopbor så er boret i midten jo længere end koppen - men det gør sikkert ikke noget.
Annonce
Nej, sandsynligheden for at træffe kablet er ikke ret stor.

fase
Du er nok nødt til at alliere dig med en elektriker det ligner en større omgang.
chrisbo skrev den 30-01-2020 03:52:08

Du er nok nødt til at alliere dig med en elektriker det ligner en større omgang.

Der kommer naturligvis en elektriker på for at sikre lovligheden af det hele ...

tolborg skrev den 30-01-2020 06:51:18

Der kommer naturligvis en elektriker på for at sikre lovligheden af det hele ...

 Elektrikeren må ikke godkende arbejde, han ikke selv har udført. Bare for at rette en udbredt misforståelse.


fase
S. Fabrin skrev den 30-01-2020 06:54:49

 Elektrikeren må ikke godkende arbejde, han ikke selv har udført. Bare for at rette en udbredt misforståelse.

Nej - men han må stå inde for det som var det han selv der lavede det. Der er ikke noget farligt ved en ny installation som ikke kommer i nærheden af strøm før elektrikeren har tjekket det hele igennem. 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis