Elinstallation in trævæg

Hej alle

Hvis jeg skal trække elkabler i denne gavlvæg inden tømreren sætter resten af gavlen op, hvordan vil jeg så gøre det. Skal jeg montere dåser som sidder fast på træskelettet eller trækker jeg bare kabler og får tømreren til at lave huller i gavlen der hvor stikkontakterne skal være, lade kablerne stikke ud, og så montere forfradåser efterfølgende?

Hej alle Hvis jeg skal trække elkabler i denne... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej - men han må stå inde for det som var det han selv der lavede det. Der er ikke noget farligt ved en ny installation som ikke kommer i nærheden af strøm før elektrikeren har tjekket det hele igennem.
Nej, det må han ikke, hvis du skal gå efter lovens bogstav. Om han så gør det, er hans sag. Måske får han også en form for erkendtlighed for sin godkendelse. Det er ikke et spørgsmål om farligheden af installationen, inden der ser at strøm på. Jeg er udmærket bekendt med farligheden af elinstallationer.

fase
Det står i § 10 i Bekendt­gørelse om autori­sation og drift af elinstal­latør­virk­somhed.
Det er din installation, som du selvfølgelig selv er ansvarlig for.

fase
Så er vi vist ude i fortolkning igen. Jeg læser intet sted i §10 at elektrikeren ikke må påtage sig ansvaret for et kabel der allerede er lagt ud - så længe han fører “tilstrækkeligt tilsyn med arbejdets udførelse” - hvilket han jo gør ved at gå det hele igennem i forbindelse med at han påtager sig ansvaret for installationen.

stk.3 gælder kun kloakmestervirksomheder

Men - skal vi ikke bare droppe det. Jeg kender til problematikken - som jo er blevet påpeget 10.000 gange i forskellige fora. Sagen er at der er alt for få elektrikere, som har tid til at tage opgaver. Derfor finder man løsninger. Vand finder vej ....

 
For min skyld kan vi gerne droppe det. Jeg bekymrer mig på ingen måde om, hvad folk laver af installationer. Det er deres eget ansvar. "At føre tilstrækkelig tilsyn" betyder, at man skal kunne se installationen. Der er en undtagelse, som går på at f.eks. kabeltræk er lavet af montører, som har kursusbevis på gennemgået kursus i montage af installationer.Elektrikeren monterer så i hver ende.Men nok om det du laver din installation.

fase
Annonce
Jeg ville have lavet det i elektriker rør og så sætte gips op og så trække ledninger bagefter.
Og ja det må du heller ikke selv hvis vi skal følge loven 😉

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er meget lettere med kabler, og det er jo blevet lovlig i DK. Man skal bare huske at have det rigtige antal ledere med i med det samme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-01-2020 21:26:17

Det er meget lettere med kabler, og det er jo blevet lovlig i DK. Man skal bare huske at have det rigtige antal ledere med i med det samme.

 Jo jo det er da lovligt med kabler, men hvis trådstarter er lidt nervøs for at bore i dem så ville der slet ikke være den problematik ved at lave det med ledninger i rør. Derudover så skal der heller ikke bekymres i fremtiden om, der bliver skruet i dem, eller der er glemt en leder, der trækkes blot en ny (nye) ledninger og intet skal brækkes op / ned   


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis