Beærende eller stabiliserende væg?

Jeg står og er i tvivl om jeg fjerne øverste halvdel af vores væg mellem køkken og stue, eller om det er mere kompliceret ift. om den er bærende eller stabiliserendevæggen er 75 mm gasbeton, og ligger under husets gangbro på loftet

men er den bærende eller stabiliserende?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På de tegninger du viser, kan man ikke se tagkonstruktionen, men...
stabiliserende vægge går vinkelret ind på facader. hvis det er gitterspær huset har som tagkonstruktion, er det ikke en bærende, da de spær er selvbærende. Hvis du smutter op på loftet og lindet isoleringen, lige over muren, kan du se, om spæret hviler på den.

 

Det er ikke alle gitterspær som er selvbærende. der findes også ikke selvbærende gitterspær.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas, hvordan ser man om det er tilfældet?
Hvis de har en stolpe fra toppen og ned til det langsgående skillerum. så kan spæret været designet til at det skal bære på skillerummet. Hvis det ser ud som t2 i dette link så er det selvbærende men kan, hvis det er sømmede spær med trælasker, ha sat sig så de rent faktisk lægger af på skillevæggen. https://www.ringstedspaer.dk/gitterspaer

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Vi har gitterspær i vores tagkonstruktion og fik AB Clausen til at lave beregninger. De vurderede et behov for oplægning af en HEB100 (som jeg lige husker det) med søjler i begge sider.
Uden at kende noget synderligt til din tagkonstruktion, så ville jeg tilråde at få lavet beregninger. Det er billigere end at stå med et nedsunket loft der skal rettes op.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis