Halogen til Led


Hej

Jeg har en loftlampe med 5 *10w halogen stift pærer i

vil i stedet for gerne have 5 * 12V LED-stiftpære G4 sokkel 0,9W /10W 100 Lumen

kan det lade sig gøre med den trafo her som

Mvh zitta

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har fornylig konverteret en lampe fra 6*halogen til 6*LED. Jeg valgte at skifte transformeren fordi: det er let, det er billigt og så vidt jeg forstår holder LED pærerne bedre med en LED driver (transformer).
Jeg kan ikke afkode hvilken minimumsbelastning din transformer har. Det er afgørende for om lampen vil tænde når du sætter LED i.
Så vidt jeg har forstået, er det kun de elektroniske trafo'er der først leverer spænding, ved en given belastning. Den du har er en jernkerne, med 2 belastningsviklinger. Den er vist ligeglad. Det er Ledpærer knap nok, da en gennemsnits vekselspænding har noget højere spidser på sinuskurven.
Her hjælper led trafoer - dels er spændingen udglattet og dels uden 50 Hz flimmer. Det sidste ses nok mest som svagere lys. Men som sagt - rent fagligt er jeg lidt på udebane her... 

 

Tak for svarene, jeg er også på udebane her. vil det sige de godt kan flimre lidt
zitta skrev den 29-01-2020 17:56:21

Tak for svarene, jeg er også på udebane her. vil det sige de godt kan flimre lidt
Øjet har svært ved at registrere 50 Hz flimmer, ( i øvrigt samme som de gl. tv apparater ) men bliver frekvensen halveret ses det tydeligt. Hvis dit lys fungerer i praksis behøver du ikke tænke videre over det, blot acceptere et (måske) lille merforbrug ift. at benytte en led trafo.

 


 

Hej mange tak for svaret
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis