400v udtag fra 3-faset 10amp gruppe

Hey

Jeg skal bruge et 3 faset udtag til mit svejseværk (hobbybrug). Jeg er ved at finde ud af, hvor jeg nemmest kan trække strømmen til udtaget. Det nemmeste for mig, ville være at tage strømmen fra vores vaskemaskine, som kører på egen gruppe (3-faset) dog kun 10 amp sikringer.

Kan man lovligt trække strøm til et udtag fra denne gruppe hvor vaskemaskinen kører på? På svejseværket står der, at der skal være installeret 10amp sikringer på gruppen ved 380v (400v), hvilket der jo også er. Jeg er udmærket godt klar over, at svejseværket og vaskemaskinen ikke kan kører på samme tid, men det ville heller ikke være et problem for mig.

Det er selvfølgelig en el-installatør som skal udføre arbejdet, men jeg ville bare hører om dette kunne være en mulighed?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle der som sådan ikke være noget galt i, MEN en mere korrekt løsning ville dog være at få sat en ny gruppe op til det nye udtag. Og jeg tvivler på at det vil koste ret meget ekstra når elektrikeren alligevel er der. Hvis, selvfølgelig, forholdene ved tavlen er sådan at en ny gruppe kan sættes op uden besværligheder. Og så kan den nye gruppe ligeså godt hedde 16A. Så skal kablet godt nok hedde 2,5 kvmm istedet for 1,5 kvmm men heller det vil betyde noget afgørende på prisen.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

I den 400v gruppe til vaskemaskinen som er 10a sikringer der kan du skifte dem ud med 13a når kablet er 1,5 kvadrat så kan der trækkes lidt mere.
Vaskemaskiner kører kun på 230 V , det er en EU regel , men din vakemaskine kan jo være en gammel en fra før den regel kom til , så du burde have masser af strøm til svejseværket.............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det må være et usædvanligt stort hobbysvejseværk hvis det skal have3 faser ............ 2 faser  dvs 400 V  eller 1 fase 230 V plejer at være nok..............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Sjældent at svejseværker kører på 2 faser. Enten 230 V eller 400 V 3 faser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I "gamle dage" kørte svejseværer normalt altid på 2 faser, da det "blot" er en transformer.
"CO2" svejsere er normalt tilslutter 1 eller 3 faser, og svejser med jævnstrøm. Der er sikkert fordi det er lettere at "glatte vekselstrømmen ud" at der bruges 3 faser.

Søren O
Kermit_369 skrev den 29-01-2020 13:15:49

Det skulle der som sådan ikke være noget galt i, MEN en mere korrekt løsning ville dog være at få sat en ny gruppe op til det nye udtag. Og jeg tvivler på at det vil koste ret meget ekstra når elektrikeren alligevel er der. Hvis, selvfølgelig, forholdene ved tavlen er sådan at en ny gruppe kan sættes op uden besværligheder. Og så kan den nye gruppe ligeså godt hedde 16A. Så skal kablet godt nok hedde 2,5 kvmm istedet for 1,5 kvmm men heller det vil betyde noget afgørende på prisen.

 er rimelig sikker på han skal op i en 4mm2 for at overholde de nye krav men det kræver en beregning for at vide dette men det skulle ikke undre mig meget om en 2,5 mm2 bliver for lille

Gu sikke noget ævl ...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis