Manglende dampspærre

Hej.

Jeg har tidligere købt hus og har et ønske om at efrerisolere loftet. Jeg har vlret lidt oppe på loftet og kigge og kan se, at der nogle steder er lagt alukraft som "dampspærre", men andre steder synes jeg slet ikke, der er noget som det ses på billedet. Er det normalt? Huset er fra 50'erne.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er normalt... Vi skal helt op i 70,erne da der kom olie krise, at man begyndte at se på vores boliger og deres energi forbrug.
Den alukraft er i øvrigt set med nutidens øjne ikke noget værd, da den er hullet som si, selv da den blev sat op... man skød den typisk fast med hæfteklammer  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så hvis der skal efterisoleres, så skal der dampspærre på, er vi ikke enige om det?
Skal der dampspærre på er vi enige om det ?  Ja og måske.
Det kommer lidt an på hvor meget isolering og hvilken loft du har under.
Teknologisk institut har undersøgt det og fundet ud af at der ikke opnås nogen fordel når der er tæt pudset loft under, og god udluftning i tagrummet. Og det er så lige meget om det er glasuld eller papir uld der blæses ind.
Jeg har i øvrigt se at isover har en instruktions video hvor man nederst lægger 45 mm isolering, med udskæring ved lampesteder, spots osv. Derover lægger man dampspærre som klæbes til spær i begge sider, inden der kommer yderligere 300 - 350 mm isover på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis