Kan loftet mon hæves?

Jeg har dette træloft i stuen. På resten af etagen er der pudsede lofter med 25 cm højere lofthøjde. El udtaget sladrer om at det også har været højere i stuen. Jeg vil gerne fjerne træloftet og genetablere det gamle loft eller sætte gips så højt som muligt. Enkelt hvis ikke det var fordi der er badeværelse over dette rum. Spørgsmål: Er loftet mon sænket for at give plads til div. rør og afløb? Hvordan hænger denne type loft sammen. Kan jeg tage et par brædder af og samle det igen bagefter?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, loftet er højest sandsynligt sænket for at give plads til afløbet fra badeværelset. Du kan nok godt tage et par brædder af hvis du starter fra den ene side, de plejer bare at være sømmet med nogle små stifter, men du kan nemt risikere at noten flækker så du kan blive nød til at lime dem hvis du skal sætte dem op igen.
Jeg havde også for lavt et loft i køkken alrum. Der er badeværelse ovenpå med afløb under gulvet. Det blev alligevel hævet op med 150 mm.
Du skriver 250 mm højere loft i andre rum. Afløb er jo maksimal 110 mm + det fald som der skal være.
Men der hvor afløbs røret skal gå kan du jo fjerne det gamle pudsede loft. Det giver jo yderligere ca. 30 mm så ( 250 + 30 ) - 110 =170 mm
Jeg har også skåret lidt op i de bærende bjælker hvor afløbet starter. og undladt forskalling hvor det løber ud af rummet. Så det sidder lige over gips plade. Alt sammen for at tage det hele med. Nå ja og så var der lige en IP bjælke som blev udskifte til et HEB som kan klare det samme i mindre dimension.
Bærende træ bjælker er naturligvis forstærket med regler på begge sider hvor der er skåret op i dem.
Så jeg vil skønne at du også kan opnå 150 mm. Og det er ret mærkbar.
Men genskabe samme lofthøjde som tidligere er nok ikke muligt undtagen hvis afløbsrøret kan føres imellem bjælker og ned i muren et sted. Eller du har toilet ud imod skunk og bruger væghængt, så røret kan gå over bjælker et stykke.
Du kan komme i den situation at det er gamle og måske rustne jernrør der går til bruser, håndvask og wc. Det kan så blive nødvendigt at skifte til pex rør så du også har moderniseret den del. Så skal der måske pilles ved væggen i bruseniche.
Men det kan hæves.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis