Ingen varm luft fra varmeblæser

Jeg har i mit nye hus en varmeblæser i værkstedet som er tilsluttet centralvarmen i huset. Problemet er bare at den ikke blæser varm luft 😓 Så vil lige søge hjælp herinde inden vvs'eren bliver tilkaldt.

Jeg kan mærke på rørene at når den kører bliver udgangsrøret varmt og indgangsrøret koldt.. Kan det være så simpelt at der er blevet byttet rundt på rørene under installation?
Den tidligere ejer var vvs'er så tænker at det burde være lavet korrekt 😅
Der er på indgangsrøret monteret en elektronisk styret termostat og en frostsikring. Rørene er begge varme når blæseren ikke har kørt.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis begge rør er varme ved driftstop, og den ene bliver kold når blæseren kører, så tager den jo varmen ud af vandet. Det er ikke særlig nem at mærke om luften er varm når det samtidig blæser.
På mit tidligere arbejde havde vi lignende som de kaldes. Her var der installeret en termostat på udgangsrøret. Hvis denne blev for kold stoppede blæseren. Dermed sikrer man sig at der ikke blæser kold luft ned i hovedet på folk.
Det ses jo tydelig at fremløb burde være nederst MEN firmanavnet er vendt på hovedet så mon ikke kaloriferer er vendt om så det måske er rigtig alligevel. I øvrigt har det ikke den helt store betydning.
Jeg kan se at der er en rumtermostat og en telestat siddende parallel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Prøv at afmontere telestaten (det blå ventilhoved). Så skulle stiften i ventilen (under det blå ventilhoved) gerne selv "komme ud" hvis du har trykket den ind og slipper igen. Ventilen vil så være helt åben, og så skulle der gerne komme tilstrækkelig med varmt vand, så du kan varme luften op.
Returtermostaten skulle blot være til frostsikring, og skal være skruet langt ned.

Søren O
Nu er det vel ikke så simpelt at den blå telestat's styring ej kalder på varme?

Du kan til at starte med, ud over det som SørenO foreslår, forsøge dig med at bruge frost-sikrings termostaten til at lukke varmt vand ind, sætter du den til 3, skulle den ihvertfald lukke varmt vand ind, forudsat termostatens ventil stift ej har sat sig heller.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis