Samling mellem eksisterende loft og nyt gipsloft

Hej.

I forbindelse med en sammenlægning af to lejligheder har vi fået lavet hul mellem de to etager. Loftet i stueetagen omkring hullet er så blevet lavet/genskabt med gipsplader (se billedet).
Jeg har efterfølgende armeret samlingerne mellem de nye gipsplader (og spartlet skruehullerne), men jeg er i tvivl hvordan jeg skal håndtere samlingen mellem gipspladerne og det gamle loft og hvordan jeg får lavet en god finish på det.

Er der nogen der har en god fremgangsmåde?

Mvh Martin

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Armerinsbånd/tape indsamlingen og så ellers spartle og slibe og spartle og slibe og måske en gang mere spartle og slibe
Jeg ville være nervøs for om det ville revne. Er der mulighed for at montere endnu et lag gipsplader? Ofte laver man jo alligevel 2 lag gips, så kunne man have en plade henover samlingen, og spartle med papir på traditionel vis.

Ellers så som mfrost skriver. Det kan også være det går godt jo
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den store skade skal naturligvis rettes med spartel masse. Så ville jeg lave revnen ca. 3 mm bred og så lukke den med malerfinish. Det skal ske inden sidste gang maling.
Mit forslag betinger at de 2 flader er noget nær i samme højde.
Ellers må der en 10 eller 20 mm fladliste hen over, da jeg ikke tror at armering og spartel kan holde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har selv stået i samme situation for mange år siden med nøjagtig samme problem.

Der blev spartlet, armeret med papir, spartlet igen adskillige gange med mellemslibninger - det var noget lort. Efter få år var samlingerne tydelige, så det var en ommer.

Denne gang blev der monteret brædder og nyt gipsloft efter alle kunstens regler. Dog brugte jeg denne gang solid armeringsstrimler i væv i stedet for papir - det holdt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har i min kælder lavet en repreration hvor en fibergipsplade går op mod det pudsedeloft. Revnen er spartlet med fiberarmeret gipspuds, det har ihvertfald holdt i to år nu.
Men der er gipspladen så også sat fast på samme forskalling som det pudsedeloft (det var bare pudset og ikke forskallingen som var problemet), så af den grund arbejder det sikkert ens.
Hvis du ikke har det på samme forskalling, så bliver det svært

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Rantzau skrev den 27-01-2020 21:27:07

Jeg har selv stået i samme situation for mange år siden med nøjagtig samme problem.

Der blev spartlet, armeret med papir, spartlet igen adskillige gange med mellemslibninger - det var noget lort. Efter få år var samlingerne tydelige, så det var en ommer.

Denne gang blev der monteret brædder og nyt gipsloft efter alle kunstens regler. Dog brugte jeg denne gang solid armeringsstrimler i væv i stedet for papir - det holdt.

 Hehe faktisk skal armeringsstrimmel i væv bruges til dette tilfælde og til gipssamlinger skal der bruges papir


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Det fandt jeg så ud af.  

... og jeg fandt også ud af at papir heller ikke holder til gipssamlinger i et hus hvis vægge er opført på syldsten.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 02-02-2020 02:55:52

Det fandt jeg så ud af.  

... og jeg fandt også ud af at papir heller ikke holder til gipssamlinger i et hus hvis vægge er opført på syldsten.   

Det er også pisse irriterende det papirbånd.. gaze holder lige så godt det er bare gipsproducenten der vil have man skal bruge det bånd


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Hej.

Mange tak for alle jeres svar - de hjalp mig til et tilfredsstillende resultat.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også