IKEA bordplade i badeværelse

Hej LDS,

Er der nogle der har erfaring med at bruge en ikea bordplade i et badeværelse?
(EKBACKEN Bordplade efter mål, hvid højglans, laminat,)

De skriver nemlig på bordpladen:
“Bør ikke bruges i fugtige rum.”

Jeg tænker det må være pga. spån-indhold og fugtige omgivelser, men ved ikke hvor meget det i praksis betyder.

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det betyder ret meget. Laminat begynder hurtigt at slippe underlaget under fugtige betingelser - det ses først langs kanterne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det afhænger nok meget af den valgte plade. I det ene badeværelse har jeg en laminat-bordplade, den billige model til 300,- for en 3 m plade, - den havde det rigtige udseende :-)
Nu har det holdt i 10 år, og når der bades, så ligner det en sauna og fugten driver nærmest af væggene, - men der er intet forandret ved bordpladen.
Så helt umuligt er det jo ikke altid.

Men husk at forsegle alle skårne kanter med silicone, eller laminat kantbånd, - for ellers går det nok hurtigt med nedbrydningen.
Jeg ville rette mig efter IKEA's anvisning.

Du kan være heldig som djaydjay skriver, men du kan også være uheldig - der gives ingen garant.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for begge svar - jeg tror at jeg følger djaydjay’s eksempel og køber den billige plade og giver den en god gang silikone på alle overflader der skæres (der skal nedfældet vask i).

Så koster det nemlig heller ikke alverden at prøve ;-)
Annonce
Jeg købte for ca. 10 år siden bordplade på tilbud i Ikea. Laminat på spånplade. Skar den til i dybden og satte den op. Jeg har ikke beskyttet de skårne kanter med noget (men det er nok en god ide). Har ingen problemer haft med den.
Den plade jeg tog ned, var i øvrigt også en laminatplade med bagkant m.m., som ikke beskyttet, og den havde ingen fugtskader. Den havde formentlig siddet der i ca. 20 år.
Det hænger jo nok noget sammen med, at den fugt som ind i mellem er i badeværelset, ikke har sådan direkte kontakt, idet bagkanten er beskyttet af en skureliste, og hvis der er skåret hul i pladen til vask osv. vil kanten af vasken normalt være lagt i noget klæbemasse, så vandt ikke kan komme ind under vaskkanten. Herefter er det så kun fugt nedefra, som umiddelbart kan være skadeligt.
Men selvfølgelig en god ide at lukke kanterne inden montering, selv om jeg valgte ikke at gøre det.


Kurt B. Andersen
Der er forskel på badeværelser og dens brug. Har man teenagere der bader som sæler, eller er det et ældre københavner badeværelse med kneben udluftning, er fugtpåvirkningen en del større.

Min datter har fornylig købt sådan en ældre københavnerlejlighed hvor laminatpladen til håndvasken var plimrådden, og den havde kun siddet i få år.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis