Gipsloft ned!

Jeg søger gode råd eller erfaringer vedr. følgende:
Jeg ønsker at hive mit syv år gamle dobbelt lags gipsloft ned og opsætte Troldtekt istedet... Det er skruet op på en gammel 1" x2" forskalling, der sidder med ca. 30 cm. afstand. Planen er at skrue en ny 21 mm. krydsforskalling op på den gamle (som er efterskruet).
Jeg vil gerne bevare den gamle forskalling, hvorfor jeg søge et alternativ til den hårdhændede kobens-tilgang for at få de lange skruer ud... Altså, jeg vil gerne finde en måde at kunne SKRUE gipsloftet ned...? Nogle gode ideer?
Vh. Valdemar ;-)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan gå i gang med magnet og finde skruerne, dirke dig igennem filt og spartel og skrue skruerne ud. Men husk at der sidder skruer for ca. hver 30 cm. Det bliver et kæmpe arbejde, så når du har gjort det på et par plader vælger du nok alligevel brækjernet.
Afhængig af hvilken grund du vil have Troldtekt kan det vel også monteres på gips'en. Men det afhænger også at din loftshøjde.
Tak for hurtigt respons!
Det er klart en løsningsmodel... Nogle der har erfaringer med at dampe filt ned og måske samtidig opløse spartelmassen så skruerne bliver blottet...? Ang. Troldtekt så skal den have en forskalling den kan skrues i, gips i sig selv holder ikke... :-( 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ligeledes med magnet kan skruerne og dermed forskallingen lokaliseres og Troldtekten kan skrues fast igennem gipsen på eksisterende forskalling. På den måde opnår du dog ikke den akustisk bedste løsning.

Hvor mange m2 loft drejer det sig om? Jeg tror ikke på at den meget skånsomme løsning er realistisk ved ret mange m2. Jeg har selv fjernet nogle gipsplader på den skånsomme måde på en væg og det var noget møgarbejde.
Jeg er helt enig med dig, AKjeldsen, i, at magnet-modellen er urealistisk - i mit tilfælde på 45 kvm. loft :-( 

Ideen med at skrue igennem gipsen og fange den gamle forskalling dur ikke, da den ikke ikke følger faste mål og derved får jeg en udfordring da Troldtekten skal skrues pænt da skruerne jo er synlige...

En anden grund til at få det første lag gips skånsomt ned er, at så er det nemt at skrue det andet lag ned, hvis det er (nogenlunde) indtakt...

Hmm... jeg vil gerne høre nogle erfaringer med neddampning af filt... eller andre gode ideer? ;-)
Hvis du har rigeligt med loftshøjde kan du skrue ny forskalling under dit gips loft som du så kan skrue troldtek op i. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@MLU, yes... Ville være en (nem) løsning at lave en krydsforskalling under gipsen med den korrekte afstand... og sænke lofthøjden 21+25 mm. 👍 Det er tillokkende om end den "den lette vej"... 😂👍

Andre gode forslag?
Vil man ikke kunne brække gipsen af i flager omkring skruerne, og fjerne skruerne til sidst? Det er vel primært første lag der er problemet
@Renepaulsen, jo det er også en mulighed... 👍😜 Nogen, der har prøvet at rykke (nye) gipsplader ned med forholdsvis mange skruer... Jeg tænker, i hvilken grad, de slipper skruehovederne...? Og jo, det er udelukkende nederste lag der er udfordringen... 👍

-Og tak for de gode (og seriøse) input, det er rart at flere hjerne kan brainstorme på en/min udfordring 😜👍😜
Den første plade er nok det største problem, dernæst bliver det lettere. Jeg tror at hvis man begynder at brække lidt i dem vil man nok også kunne se skruehovedernes placering. Men hovedet skal jo egentlig bare igennem papiret, så jeg tror ikke det er så slemt. Det kan jo komme an på en prøve. 
Hvad er begrundelsen for at beholde den gamle forskalling? At montere en ny koster self. en smule ekstra, men spørgsmålet er om ikke det ville være noget hurtigere bare at få den gamle forskalling ned, og smække en ny op. Et par timer tager det at save en gammel forskalling ned i et rum, og så tager det en aften eller to at montere en ny forskalling. Jeg er ikke så rutineret, så afhængig af rummets størrelse kan det tage et par aftener.
Klart, tror du har ret i, at skruehovederne nok relativt nemt vil træde frem, hvis med rykker ned i gipspladen med kloven af et koben...
Begrundelsen for at beholde den gamle forskalling er dels for at undgå, at loftisoleringen ryger ned men også, at jeg alligevel skal have vendt retningen på forskallingen for at matche længderetningen på Troldtekt'en i et tilstødende rum... dvs., at der alligevel skal krydsforskalles, hvis jeg lavede helt ny forskalling...

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også