Isoleringskrav

Jeg er i gang med at fjerne alt gammelt isolering på loftet og montere ny isolering. Inden jeg kommer for langt så jeg ikke skal tage det gamle isolering op for at få mere på, er jeg blevet i tvivl om hvor meget jeg skal have på loftet.

Huset er fra 1974, det har fået skiftet tag i 2014, men da jeg tog isoleringen ned var der kun 180 mm på loftet. Jeg har selv købt så den total mængde bliver 385 mm samt 45 mm som kan bruges yderlige hvis det giver mening.

Da det vil være meget træls kun at mangle 45 eller 95 mm i at være så tæt på det nyeste energikrav vil jeg høre hvad der giver mening?

Jeg har fundet denne på nettet https://info.rockwool.dk/da/den-lille-lune/bygningsreglementet/br18-oversigt-med-isoleringstykkelser/ , men er lidt i tvivl om hvad jeg skal gå efter da jeg har gitterspær med tagkrydsfiner + tagpap på.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til at starte med, Har du en tæt dampspærre, hvis der er dampspærre i forvejen skal du lige gå den igennem og sikre den er tæt, hvis der ikke er skal der monteres en, ellers får du problemer senere..
Pizzabager skrev den 26-01-2020 15:39:24

Til at starte med, Har du en tæt dampspærre, hvis der er dampspærre i forvejen skal du lige gå den igennem og sikre den er tæt, hvis der ikke er skal der monteres en, ellers får du problemer senere..

 Dampspærren er ikke tæt, men den bliver skiftet når loftet i stuen skal ned og skiftes. Det er noget nemmere at lave dampspærren nedefra. 

Jeg så faktisk forleden et indslag fra sbi som havde undersøgt ift. utæt dampspærre og isolering på loft.. deres 3 årige forsøg havde faktisk vist at så længe der var god ventilation på loftrummet, så var dampspærre funktionen ligegyldig!! men det forudsatte god ventilation og at man har loftrum så man kunne tjekke at nuværende træværk var raskt og godt ventileret.. de ville vist også ændre deres sbi vejledning så den blev opdateret i forhold til idag! måske der er andre fagfolk som kan underbygge dette... ellers kan det sikkert ses af sbi vejledning allerede.

https://www.danskbyggeri.dk/nyheder-og-presse/nyheder/aktuelt-for-medlemmer/2019/ny-anvisning-om-tage-og-dampspaerre/
ja det studsede jeg også over.. men så et videoindslag forinden som ligesom der faktisk også står, erklærer at lufttæt = når der ikke i forvejen er skimmel eller andet fugtproblem på loft.

altså lufttæt er ikke lig med 100% tæt.. bare at der ikke er direkte huller.. sådan læser jeg det klart
fra sbi vejledningen: Loftet skal være tilstrækkeligt lufttæt. Lufttætheden kan vurderes ved at inspicere loftrummet forud for efterisoleringen. Hvis der ikke er synlige tegn på skimmel, kan loftet vurderes som værende tæt

  • Hele loftrummet skal kunne inspiceres for skimmel. Denne forudsætning er i praksis kun opfyldt for uudnyttede tagrum, spidslofter og skunkrum. Ved paralleltage vurderer SBi, at inspektion for skimmel ikke er tilstrækkeligt. Ved sådanne loftkonstruktioner bør der altid anvendes dampspærre.
Er der tvivl om fugtforholdene i tagkonstruktionen, bør der udtages en prøve for skimmel.
jeg så bare en video ting hvor en dame fra sbi som var med i dette projekt og de var faktisk ret overraskede over at de viste sig at 100% tæt dampspærre ikke betød noget som helst så længe der var god ventilation og ellers sundt og raskt loftrum.. det er da værd at undersøge tænker jeg. ja medmindre det er nemt at montere ny dampspærre så er det jo bare at gøre det..

hmm hvis du har 100 mm isolering på loftet og god udluftning.  kommer der ikke skimmel om dit loft er fuld af huller. den fugtige luft ryger lige gennem isoleringen. lægger du så 300 mm isolering oven på når luften ikke længere igennem men bliver til fugt inden i isoleringen.  
et lufttæt loft er en forudsætning. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis