Lampeudtag istedet for spots

I mit køkken er der spots i loftet over mit køkkenbord. Jeg vil dog gerne have er par almindelige lamper, da disse spots hænger alt for højt og ikke lyser nok ned på bordet. Kan jeg sløjfe disse spots og få almindelige lampeudtag der hvor spotsene sidder?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er du i al fald nødt til at have dele af loftet ned, da et lampeudtag ikke kan sættes i nedefra gennem et lille hul. Det skal monteres inden loft beklædningen.

Om det kan lade sige gøre mht strøm, er jeg ikke ekspert indenfor. 

Mvh. Christian M
 

Et lampested er en del af den faste installation og skal derfor installeres som hørende til den faste installation. Det betyder, at der skal installeres f.eks. en PL dåse, som lampeudtaget monteres i. Om PL dåsen kan monteres fra oven afhænger af om det er til at komme til installationen fra oven.

fase
Har spots en driver så det er lavvolt så skal der laves ny installation.
Hvis det er ældre halogen spot kan du måske med fordel skifte til noget LED med større lysstyrke og spredning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Du kan faktisk på nogle Wexøe dåser, der kan monteres fra neden af, hvor et wexøe lampeudtag kan anvendes. Men hvis du skal fjerne spotten kan du muligvis anvende kablet, såfrem det er 3 leder og minimum 1,5mm2. Dertil skal det selvfølgelig være 230V, da du ellers skal have lavet om i installationen, da der ellers må side nogle transformere et sted.
Du skal være opmærksom på, at det er en opgave du ikke må udføre selv, og skal derfor have fat i en autoriseret elinstallatør.

wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis