VVS-autorisation vs GDS i nybyg - hvem har ret?

Hej

Jeg har i dag diskuteret lystigt med et par kolleger i forhold til hvor meget man selv må lave af VVS-arbejdet på et nybygget hus. Når jeg læser bygningsreglement mm. finder jeg frem til at jeg udelukkende må pille i vandhaner, hvidevarer og lægge varmeslanger selv. Min kollega mener kun det er tilslutningen til forsyningen der kræver autorisation. Jeg kunne derfor godt tænke mig at få afklaret hvad der kræver autorisation af nedenstående (og bare rolig - alt mit vvs bliver lavet på regning af aut. VVS'er) - men en diskussion over frokostbordet kan ikke bare blive hængende i luften  

  • Tilslutning af byggevand
  • Trækning af vandrør til koldt vand
  • Trækning af vandrør til varmt vand
  • Udlægning af gulvvarmeslanger
  • Opsætning af manifold til gulvvarme og tilslutning til denne
  • Opsætning og tilslutning af shunt
  • Opsætning og tilkobling af fjernvarmeunit (kræver med garanti aut.)
  • Installation af cirkulationspumpe
  • Installationer i bruseniche
  • Andet?
Jeg glæder mig til at høre hvad I siger.

mvh Henrik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt det du lister op er stort set autorisations krævende arbejde. Undtagen det sidste " andet " som jeg tolker at gå til købmand. 
Men tingene er her som så ofte ikke sort / hvide
Det som tilsluttes det offentlige vandværk, skal der være i autoriseret firma for at arbejde med, undtagen slut tilslutning af dine maskiner. Vaske- og opvaskemaskine forudsat at der sidder en afspærrings hane i umiddelbar nærhed.
Samme regler gælder ved fjernvarme på den del som er direkte forbundet med varmeværket, altså under alle omstændigheder indføring og tilslutning der.
Men hvis der " eget anlæg " som varmeveksler, olie, gas eller pille fyr så må du selv lave alt ved denne del af installationen.
Og ved at du nævner cirkulationspumpe så tyder det på at det er egen anlæg.
Så 1. - 2. - 3 - 7. og 9 spørgsmål er helt klart vvs arbejde.
De andre afhænger af anlægs type. Ved direkte fjernvarme er alle spørgsmål vvs arbejde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Det er skønt (måske) at have ret.... Det var mere eller mindre det jeg oplyste til min kollega, men han var meget skråsikker og han er bestemt ikke tabt bag en vogn ligesom en stor del af vores daglige arbejde består i af sætte os ind i og efterleve myndigheds-krav.

Kan du henvise til nogle steder i bygningsreglementet hvor det står sort på hvidt?

PS: Jeg har lige replikeret mit indlæg og udskiftet bullets med tal.

mvh Henrik
Hej

Jeg har i dag diskuteret lystigt med et par kolleger i forhold til hvor meget man selv må lave af VVS-arbejdet på et nybygget hus. Når jeg læser bygningsreglement mm. finder jeg frem til at jeg udelukkende må pille i vandhaner, hvidevarer og lægge varmeslanger selv. Min kollega mener kun det er tilslutningen til forsyningen der kræver autorisation. Jeg kunne derfor godt tænke mig at få afklaret hvad der kræver autorisation af nedenstående (og bare rolig - alt mit vvs bliver lavet på regning af aut. VVS'er) - men en diskussion over frokostbordet kan ikke bare blive hængende i luften

  1. Tilslutning af byggevand
  2. Trækning af vandrør til koldt vand
  3. Trækning af vandrør til varmt vand
  4. Udlægning af gulvvarmeslanger
  5. Opsætning af manifold til gulvvarme og tilslutning til denne
  6. Opsætning og tilslutning af shunt
  7. Opsætning og tilkobling af fjernvarmeunit (kræver med garanti aut.)
  8. Installation af cirkulationspumpe
  9. Installationer i bruseniche
  10. Andet?
Jeg glæder mig til at høre hvad I siger.

mvh Henrik
Jeg tror ikke det alt sammen står i BR men i varmeværkers leverings betingelser f.eks.
Jeg kiggede lige på dit forsynings selskab TREFOR og de tekniske bestemmelser for varmeanlæg. Jeg kunne ikke få link til at fungere men det står i  pkt.
6.1. Til udførelse af arbejde på varmeinstallationer, der er eller ønskes tilsluttet TREFORs net, må kun anvendes enkeltpersoner eller firmaer, der har autorisation ifølge gældende bestemmelser.
Der står også meget andet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Krav om autoriseret arbejde står ikke i BR, men er reguleret ved særskilt lovgivning. Det gælder både for EL og VVS samt kloak. For el og vvs er den gyldne regel den, at alt fast installation med forbindelse til forsyningsnettene er aut. krævende. Det vil sige, du må skifte et blandingsbatteri, hvis der er en afspæringsmulighed (ballofix) foran. Ved fjernvarme er primærsiden også aut. krævende, dog sådan at visse selskaber udover den almindelige VVS aut. kræver en fjernvarme aut. Al arbejde på sekundærsiden kræver ikke aut.

fase
Annonce
Hej igen. Måske jeg er fatsvag eller dum. Men jeg syntes ikke ovenstående indlæg siger det samme. For at opsummere:

Vandinstallation
  • Byggevand og tilkobling til forsyning - Kræver aut,
  • Trækning og samling af vandrør - Kræver ikke aut.
  • Montering af vandhaner - Kræver ikke aut.
  • Montering af hvidevarer - Kræver ikke aut.
Fjernvarmeinstallation:
  • Montering af fjernvarmeunit og tilkobling til forsyning - kræver aut.
  • Montering af gulvarmeslanger - kræver ikke aut.
  • Montering af gulvvarmemanifold - kræver ikke aut.
  • Montering af gulvvarme shunt - kræver ikke aut.
Sanitet:
  • Montering af toiletter - Kræver ikke aut,
  • Montering af vaske og afløb til kloak - Kræver ikke aut.
Er ovenstående korrekt og mangler der noget?
Dine konklusioner er ikke fyldestgørende / rigtige. Fabrin og jeg skriver stort set det samme men med forskellige ord.
Alt arbejde på omtalte ting er autorisations krævende når du skriver trækning og samling af vandrør. Det gælder også montering af vandhaner. Undtagen hvis der lige under er afsat afspæringshane
Gulvvarme shunt, varmeslanger m.m. er undtagen aut HVIS det ikke er direkte anlæg ( efter varmeveksler )
Man kan jo altid søge efter grænsetilfælde. Man må naturligvis godt bære vandrørene ind på plads. Man må sikkert også gerne rulle slanger ud og binde dem fast til armering. Men alt tilslutning og samling er aut, krævende med de undtagelser jeg har skitseret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Henrikhp skrev den 25-01-2020 20:05:06
Vandinstallation
  • Byggevand og tilkobling til forsyning - Kræver aut,
  • Trækning og samling af vandrør - Kræver  aut.
  • Montering af vandhaner - Kræver aut. Hvis der ikke er en ballofix foran.
  • Montering af hvidevarer - Kræver ikke aut. Såfremt der er afsat et tapsted og afløb.
Fjernvarmeinstallation:
  • Montering af fjernvarmeunit og tilkobling til forsyning - kræver aut.
  • Montering af gulvarmeslanger - kræver ikke aut. Såfremt det er efter varmeveksler.
  • Montering af gulvvarmemanifold - kræver ikke aut. Såfremt det er efter varmeveksler
  • Montering af gulvvarme shunt - kræver ikke aut. Såfremt det er efter varmeveksler.
Sanitet:
  • Montering af toiletter - Kræver ikke aut, Såfremt der er afsat en hane (ballofix)
  • Montering af vaske og afløb til kloak - Kræver ikke aut. Såfremt afløbet er ført frem.
Jeg har rettet lidt i dine angivelser med hensyn til kravene om aut. til at udføre visse dele af VVS området. Rettelserne er anført med fed skrift

 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis