Efterisolering af loft

Hejsa,

Jeg har for godt 3 år siden købt et 2-plans hus fra 1959. Fra start af har det hele tiden været planen, at huset skulle efterisoleres. Vi fik derfor for halvandet år siden hulmursisoleret huset, og vi har i den grad kunne mærke en forskel - både på selve temperaturen inde i selve huset, men også på selve varmeregningen.

Nu nærmer vi os, hvor vi gerne vil isolere selve loftet. Energimærkningen på huset var energimærke F. I selve energimærkerapporten står der, at loft og skunk er isoleret med 50mm. Jeg har nu været på selve loftet for at se det mere an, inden vi går i gang med projektet. Jeg har kigget flere steder på loftet, og alle de steder jeg lige kunne komme til uden at skulle sætte det store arbejde i gang, har jeg kunne måle mig frem til 100mm og altså ikke 50mm, som beskrevet i rapporten. Det samme gøre sig gældende for skunk. Det skal dog også nævnes, at der i energimærkerapporten står, at der ikke har været adgang til loftet (måske havde de ikke en stige med?), men at det skønnes til at vlre isoleret med 50mm. Dog var mit mål med loftsbesøget, at tjekke selve dampspærren. Det der nemlig er min store tvivl er netop selve dampspærren. Umiddelbart set det ganske fint ud, det som jeg kunne nå frem til og se, men jeg havde dog ikke regnet med, at det ville se sådan ud. Dampspærren (hvis det altså nu er det, som jeg kunne se) ligner nemlig mere noget sølvpapir. De dampspærre, som jeg ellers normalt har set, er mere noget, der kan beskrives som plasticfolie eller noget i den dur. Jeg har forsøgt at tage et billede af det, så I også lige kan se det, og så er spørgsmålet egentlig, om det er ganske normalt, og om dette egentlig er en dampspærre eller, om der er noget jeg misser?

Billedet er i øvrigt fra en brædde (eller hvad det nu hedder) som sikkert har været i overskud og bare har lagt oppe på loftet i en del år. Dog er det, det lignende stykke "sølvpapir" som ligger under isoleringen.
På forhånd mange tak.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Det sølvpapir hedder alucraft og var den type der blev brugt både dengang og mange år derefter. Jeg synes der ses et stort hul under de 2 rør der krydser hinanden, men det er måske billedet der snyder lidt.
Det er helt sikkert at dampspærre er brudt ved lampesteder, udluftning fra bad / køkken og hvor kabler går igennem. Hvis det er de eneste steder kan du sikkert bevæbne dig med et stykke dampspærre plast og tilhørende tape, og så reparere oppefra hvor det er nødvendigt,
Du kan jo tage et par baner op ad gangen og lægge isolering tilbage igen.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er billedet der snyder :) Billedet er som sagt bare af en enkelt lille brædde, jeg tænker har været til overs, som bare har lagt deroppe sammen med mange andre ting. Den ligger nede i kælderen nu. Desuden er det bare 2 stykker små kabler, der ses på billedet og ikke rør :)

Men der burde så ikke være ekstra udfordringer, udover de enkelte steder du nævner, hvis det altså er intakt de andre steder? Hvis ikke, så kan vi vel godt bevæge os ud i det og få lagt ekstra isolering oven på det gamle? Og hvor meget burde man efterisolere i vores dage? Jeg har selv tænkt 200mm oven på de i forvejen 100mm. Eller skal der mere til?

Er det desuden normalt, at man ikke tjekker isoleringen på loftet men blot laver et skøn, når der laver energimærkerapport?
En inspektion ville ikke have betydning alligevel for energi:ærkning. 300 mm er godt 400 er kravet idag ved nybyggeri. Der hvor du skal være omhyggelig er ude i hælen. Pas på ikke at lukke fir ventilation, ved at pakke osileringamateriale op mod taget. Check også, om fer er monternet vindbrædt. jeg efterisolerede et hus på 130 kvm med + 200 mm i ruller. Jeg brugte Knauf, der er mere komprimeret i pakken og ikke kløer. Det tog ne hel weekend og kostede ca 5000,- i materialer.

 

Det er meget normalt at energi mærkning går på skøn. Altså: " sådan gjorde man i 1959 så det er nok sådan her også ".
Jeg ville tjekke alle områder for fejl på alucraft.
Lav et par plader som du ka lægge oven på spærene så det er muligt at arbejde liggende ude hvor der ikke er ret meget højde. Imellem hvert spær laves vindtætning så vinden ude fra udhæng ikke blæser ind i kanten af isolering. Det skal gå fra indersiden af ydermuren, op på siden af spær dreje op langs gitterspær og til toppen af din nye isolering, men det må ikke komme nærmere taget end 50 mm så der stadig er udluftning op i tagrummet.. Det kan bruges WIN WIN plader som skydes fast med hæfteklammer eller trykluft klammer. Det kan være isolerings bats af den meget stive type der hedder støbebats. I begge tilfælde skal det være tæt ud imod spær, ebentuel med en fugepistol til afslutning.
I øvrigt er den nemmeste isolering at arbejde med, glasuld i ruller. Det kan være isover. Det er komprimeret så det er let at bære op, Det er nogenlunde fast at arbejde med og så giver ruller den fordel at der ikke er så mange samlinger. Nogen anbefaler at udskifte det hele, men hvis ikke det er ødelagt af rotter eller mår så vile jeg da bruge det nederst.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Mange tak for svar, disse råd kan jeg helt sikkert bruge. Hvis nu der er et sted, hvor alucraften ikke har det så godt, skal denne så helt fjernes i det område/bane, eller kan man fint lægge ny dampspærrefolie oven på alucraften? Hvis det kan lægges oven på, vil det så være fint blot at "lappe" det enkelte område eller skal det så lægges oven på hele banen?
Jeg ville lappe.
Det bliver ikke bedre af at fjerne det gamle. Det siges godt nok at man skal være påpasselig med 2 lag dampspærre, da der kan opstå kondens imellem som ikke kan slippe ud. Men det er ved 2 tætte lag som har en vis afstand problemet kan opstå.
Det du laver er reparation ned over en utæthed, og de 2 lag ligger tæt på hinanden. Selv hvis eldåser hæver den nye dampspærre lidt op, er der jo frit hul ned ved eldåsen så det er slet ikke noget problem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis