Knivene vejer forskelligt i tykkelseshøvlen - hvanu?

Hej - vi har en tussegammel tykkelseshøvl med 2 stk 60 cm lange knive der ikke er lige brede, den ene er 3mm bredere end den anden.
Det betyder så at de vejer 1999 gram og 2119 gram - hvor meget betyder denne forskel?
Vi har da brugt den indtil nu, og det er måske så lidt at det ingen betydning har?
Ville være dejligt med et kompetent svar :-)
Mvh - Arne
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Hvor kompetent svaret er afgør du selv.   - jeg er i tidernes morgen, udd. maskin snedker, men nu i andet fag. For det første skal de 2 jern veje ens, da kutteren sikkert roterer i retning af 5-6000 rpm.
For det andet, formoder jeg de sidder på en rundkutter, med solide kileklodser, spånbrydere osv. Sørg for god bespænding og afskærmning. Det optimale ville være, at bruge en kutter med 4 skær, dels får du højere fremførings hastighed, færre kutterslag og lavere risiko for de bløde Hss-skær brænder varme. Men til bløde træsorter, gulvbrædder mv. kan de være ok, fordi skærevinklen ofte er større som ved Hm-jern. Ps. jeg har aldrig set afvejnings klodser på en afretter/tykkelses høvl, så det er sikkert nogo. Håber det kan bruges.
Vh. Carsten

 

Det er jo på skærsiden der mangler gods på den ene kniv, og det vil føre for vidt at slibe 3mm af. Så jeg tænker jeg borer huller hvor der er plads så de kommer til at veje ens.... Tak for svar. 👍
Hej Arne   Hvis det er hss knive, er de pænt hårde at bore i, så et forslag er, med en vinkelsliber, at skære nogle spor i bagkanten og veje dem på en god køkkenvægt, eller hvad du nu har. Det lyder som om, at det er en kraftig maskine, så mærker man ikke ubalancen, men lejerne lider stadig. Et sidespring, når jeg sliber kniven på plæneklipperen, lægger jeg den efterflg. op på en tynd plade, spændt i en skruestik, så man har den tynde pladekant synlig i centrum af opspændingshullet, så er det nemt at afgøre, om der er balance. Du kan evt. gøre lidt det samme, binde en snor i hver kniv og hænge dem i hver sin ende af en liste, med præcist udmålt centrum og bruge det samme balanceprincip. Bare en tanke, hvis ikke lige der er en god vægt ved hånden. Venlig hilsen Johnny 

Johnny cnc
Jeg ville slibe af på bagkanten i hele knivens længde, på den kniv der er "for bred" når det er HSS stål skal du sørge for at slibningen er pæn glat uden hak, og andet, der kan give revner/brud.
Det er også vigtigt at knivene har samme bredde hele vejen, så er du sikker på balancen er i orden, når de vejer ens.
Du kan jo prøve at veje bespændingen med skruer også, måske der er forskelle du kan udnytte der.


Vi prøver igen, i morgen --
Johnny cnc skrev den 25-01-2020 09:26:30

Hej Arne   Hvis det er hss knive, er de pænt hårde at bore i, så et forslag er, med en vinkelsliber, at skære nogle spor i bag  - klip

Ja, de er vejet og der er en forskel på exact 120 gram, der svarer til breddeforskellen på c. 3 mm. Så det er der styr på. :-)


Annonce
Mener nu ikke den slags høvle stål er til en rundkutter?
I mit lærested havde vi sådanne knive/stål, de sad fastspændt på en firkantkutter.

Det var 2 ordentlige moppedrenge af slibe og få monteret igen, men som den høvl dog kunne gnaske nogle mm af, og arbejdet var ret fint efterfølgende.

Vægten er afgørende både mht. kutterslag & lejerne, har aldrig set afvejning til den høvl mester havde.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
maskinsnedker skrev den 27-01-2020 09:22:28

Mener nu ikke den slags høvle stål er til en rundkutter?
I mit lærested havde vi
Klip

Ja det er en rundkutter og den enkelte kniv vejer 2 kg. Har skåret 3 mm på bagkanten, og det menes at have givet lidt roligere gang 😊👍
arnelorenzen

Tak for du udvidede min horisont, så lærte jeg jo lidt igen. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis