Krav til hanebånd ??

Hej med jer alle !

Jeg er kommet lidt i tvivl om kravene til hanebåndene på alm fabriksspær !
Det drejer sig om overetagen på mit 1½ plans hus. Spærene er leveret med det formål at overetagen senere kulle udnyttes. Det er jeg så igang med nu, men så kommer tvivlen og nager lidt..
Godtnok siger tegningerne at der skal være åbent til kip, og det vil jeg også lave i en del af arealet, dog ikke i bad og depotrum, her kommer teknikken ovenpå.
Men i andre rum er det meningen at spærene skal stå med synlige hanebånd. Spærene er lvet i en alm 46 høvlet vare. Men er det lovligt at lade disse stå frit fremme ??? Jeg tænker på brandhensyn/brandkrav.
Jeg ved at kan kam pakke ind i gipsplade osv, men det er ikke helt så kønt.

Så kort og godt er det lovligt at lade disse 45mm bredde hanebåns stå frit fremme i rummet ???

MVH Njord
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Det har jeg, og det har kommunen godkendt (ikke at det er en garanti).

Mvh ThomasB
Da jeg rejste nye spær (fra ringsted spærfabrik) skulle jeg påsætte en planke på hvert fritlæggende hanebånd (dvs de synlige hånebånd er 2 gange 45 mm brede) det var nødvendigt af hensyn til den skive påvirkning der er. Det er vist den der normalt optages af en gangbro oppe på loftet hvis loftet kun går til hanebånd.

de må gerne ligge frit, altså rent træ. Det andet vil stå på dine spærberegninger.
Hvad siger brandmanden ????

Eller andre kýndige på området ???

Jeg er overbevist om at det eneste eventuelle problem kun kan være brandmyndighederne...

MVH Njord
Et hanebånd er i princippet en vandret "søjle", som skal forhindre at spærene bøjes ned/ind. Normalt er der både loftbeklædning og som Echoes siger gangbro til at stabilisere denne søjle. -Søjlen kan altså dimensioneres mindre, hvis den stabiliseres af disse ting. Spærfabrikken må kunne svare på hvodan de har dimensioneret.
Småhusreglementet siger at bærende dele skal være BD-30. og det er en 45mm planke altså ikke. Men spørg på teknisk forvaltning, måske er hanebåndene så små og få, at de ikke synes det er et problem.

Venlig hilsen
Knud
ØH ØH

Jeg er i metal industrien og kender ikke specielt meget til kravene i forbindelse med brandsikkerhed. Og netop derfor spørger jeg jo i dette forum hvor mange har en special viden hvor de netop er eksperter eller det der måtte ligne.

MVH Njord
Hej
Har netop selv været igennem samme sag. Mine hanebånd er 45*145 og iflg. bygningskonstruktøren derfor ikke BD30. Teknisk forvaltning havde samme opfattelse, så jeg må beklæde dem med enten gips eller et brædt på hver side. Det giver derved et større hanebånd men jeg håber det til sidst syner OK i helheden. :lol:
I familien findes et Frydkjærhus/Skagenhus i 11/2 plan. Her er højde til kip, og rå, ubeklædte hanebåd. De sidder parvis, på hver side af spæret.
Så det kan man altså godt på et typehus.
Men rent optisk ville jeg nok foretrække at beklæde dem, så de fremstår som en enkelt bjælke, evt med fine profileringer i kanterne...

klassikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis