hvad er min. Mega Ohm man må megge?

hej.
hvad er reglerne/kravende man min må megge på en indtallion?
fx 2,55 MOhm er det for lidt?
evt. en link til hvor det står?
tak på forhånd
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er elektriker, bør du da selv være i stand til at at finde finde kravene isolationsmodstand. Se i det gamle stærkstrømregulativ eller i den ny DS 60xxx. jeg husker ikke lige nummeret.

fase
Som jeg husker det så skal det ved idriftsætning af nybyg være minimum 0,5 mohm . Og efter en tid skal det være på 1 mohm.
Men de regler er fra helt gammel tid hvor fugt i bygninger kunne give lidt afledning. Med plastledninger og kabler så er overgangs modstand normalt meget højere. Ofte så højt at megger slår helt ud ( ikke rører sig fra uendelig )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sidst jeg meggede faste installationer for forsikringselskaber var det 1000 gange driftspænding , så det var enten 220000 ohm ellet 380000 ohm mellem lederne og til jord .......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Så må man jo finde noget skriftlig på det. Her er LINK til sikkerheds styrelsens vejledning i korrekt test af installationer. Jordleder overgangsmodstand og meget mere.
Heraf fremgår at kravene er skærper så det i dag er mindst  1 mOhm

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var bare ment som et historisk tilbageblik , jeg ved godt at reglerne har ændret sig , men dengang kunne virksomheder osv få en billigere  brandforsikring hvis de fik megget elinstallationen igennem en gang om året , og det foregik med en megger med et håndsving i siden.................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg har også været rundt med "håndsving" ved landbrug efter at brandforsikrings manden havde været rundt for at tjekke. Var det rigtig galt kom han til os med en hel pose sikringer der alle var pakket ind i sølvpapir.
Bondens undskyldning kunne godt være " det må være fra den gang smeden var her for at sætte nyt grise inventar op" NÅ Gælder det ALLE GRUPPER og hvor mange år siden?
Senere blev det så el installatørerne der skulle tjekke- - - - -sig selv !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis