Lukning af hul i hulmur for hvepse

Sidste sommer havde vi en del trafik af hvepse ud og ind af ventilationshul i hulmuren, så der må være et pænt bo i hulmuren (ikke fyldt med isolering). Nu er trafikken jo stoppet, men dronningen sidder vel og venter på næste kuld arbejdshvepse ? Jeg vil helst ikke give gift. Hvis hullet lukkes effektivt - mon så ikke dronninger dør? Jeg er villig til at tage det som et sats, men jeg har brug for ide til hvordan jeg kan lukke hullet effektivt. Håber nogen kan hjælpe
Anette

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der sidder ikke en dronning tilbage i det forladte hvepsebo. Alle hvepse dør i det år de er udklækket undtagen dronningen.

Når kolonien går i opløsning sidst på sommeren, forlader den gamle dronning det efterladte bo, og nye flyver ud for at grundlægge næste års koloni.

Altså er det gamle hvepsebo helt tomt her i januar. Du kan med fordel købe insektnet i metal - det fås i metermål hos den nærmeste byggepucher.

Klip insektnettet til, så det passer til ventilationshullet - vær omhyggelig langs kanter. En smule mørtel på en finger kan tætne overgangen.

Årstiden og temperaturen passer perfekt lige nu. Gør det nu, og du har med garanti ingen hvepse til sommer, men vælg insektnet i metal da de ikke nedbrydes så hurtigt som dem i kunsstof.

Insektnet i metal er også stivere og lettere at lirke på plads på bøvlede steder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du ser en lidt stor / lang hveps her i foråret så gå i gang med fluesmækker. Det er en dronning der er vågnet op og på jagt efter bosætnings mulighed. Så for hver du tager på det tidspunkt sparer dig sikkert for et hvepsebo. De mange lidt irriterende arbejdere der driller i august og september nytter det ikke meget at baske, der er masser af andre der kommer og irriterer dig.
Og kend endelig forskel på hvepse og honningbier.
Hvepse er meget mere gule på bagkroppen hvorimod honningbier er brune. Dem ser du i dine blomster m.m. og skal endelig lade være i fred. De gør ikke andet end noget godt for bestøvning og så samler de honning til ejeren der bor i nærheden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det vil være noget af en sensation at finde fritflyvende hvepsedronninger her i januar måned, som er et velegnet tidspunkt at forebygge sommerens kolonier.  

P.S. Der findes også gule honningbier. Det er kun på Læsø den oprindelige brune bi stadig findes i større antal som kan dokumenteres at være racerene.

Hvepsen - eller rettere gedehamsen, genkendes lettest på de sort/gule tværstriber på bagkroppen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mine bier var mere brune end hvepse.
Naturligvis kommer hvepsedronninger først frem i foråret som skrevet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis