For dårlig køling på et strengs anlæg

HEJ LDS'ER!

Jeg har ikke en skid forstand på VVS og fjernvarmanlæg, så I må undskylde min uvidenhed. Problemet er, når jeg skruer op for varmen, køler mit anlæg ikke nok. Hvis vi holder en temp. på cirka 20° i rummene, køler anlægget ikke vandet med mere ca. 25°.

I går skruede jeg ned for temperaturen, så der var cirka 19° i rummene, og det gav følgende returtemperatur: fjernvarmen 33°-34°, fremtemperatur fra værket: 62,5°.

Der sidder en fjernvarmeveksler og alle mine radiatorere står på 2,5 - 3. Termostaterne sidder på fremløbet på radiatorerne. Der sidder én retur termostat ude i teknikskabet, som jeg har prøvet at indstille her om vinteren til at stå mellem 1 - 2,5.
Hvis jeg opnår en temperatur på cirka 21° i rummene, kan jeg se på min frem- og returtemperatur at den køler for lidt.

Hvad kan jeg gøre for at den køler korrekt/nok?


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du deler dit dilemma angående valget mellem god afkøling og komfortabel rumtemperatur. med andre med lignende anlæg Grunden til det er dit enstrengsanlæg. Dengang anlægget var forsynet fra et oliefyr el.lign., betød returtemperaturen ikke noget, og du kunne bare fyre løs. I dag, hvor fjernvarmeselskaberne forlanger en bedre afkøling, vil du have svært ved at opfylde kravene til afkøling uden ar sænke rumtemperaturen. Så den bedste vej frem er den dyre måde, nemlig udskiftning til tostrengsanlæg.
Se evt. under lignende indlæg.

fase
Jeg takker for det hurtige svar.
Jeg kunne godt nøjes med 18°, men det får jeg ikke skide meget ros for på hjemmefronten.

Vi har planer om at skifte ud til to strengs gulvvarme. Det er godt at vide, at vi er på vej i den rigtige retning omend det først bliver om noget tid.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis