Hvor meget spare jeg på min varmepumpe?

Hvor meget spare jeg på min varmepumpe kontra gasfyret?

jeg har lige fået monteret en L/L varmepumpe i huset. jeg har tidligere brugt vores brændeovn meget, men jeg gider ikke det store arbejde det kræver for at bruge den som primær varme.

ud over brændeovnen har vi naturgas, vi har en rimelig nyt fyr fra 2014, og det fungere fint, men der ryger jo lidt gas på at varme huset op, så jeg besluttede at få installeret en varmepumpe, en god en af slagsen med en rimelig høj Scop på 5,1.

hvis jeg har forstået det korrekt, betyder det at varmepumpen gennemsnitligt over efterår/vinter/forår bruger 1 kw strøm for at lave 5,1 kw varme.

Mit gasfyr er rimelig nyt, så jeg sætter det til max udnyttelse af gassen, selvom det nok er anderledes, dvs for hver 1 m3 gas laver den så 11 kw varme. jeg sætter gasprisen til 6,50 kr

jeg har søgt om afgiftreduktion på strømmen da vores hus jo nu er elopvarmet, dvs prisen pr. kw el falder med 78 øre, over de 4000 kw, vi ligger i forvejen tæt på de 4000 kw om året, elprisen svinger en del, men jeg sætter den til 2,20 kr. - de 78 øre giver det 1,42 kr, pr kw. 

Så hvis jeg skal gå ud fra de tal, så betaler jeg for gassen: 11kw/ 6,5= 1,69 kw varme pr 1 kr

og på varmepumpen 5,1/1,42 =3.59 kw varme for 1 kr.

Er mine tal korrekt? 
Hvor meget spare jeg på min varmepumpe kontra... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har på min Bosch varmepumpe installateret et såkaldt sparometer fra Dong , det viser det aktuele forbrug i Watt , det kan vise det samlede fobrug i kwh uendelig , max / min forbrug .
Det giver en god mulighed for at følge med elforbruget  , pt er elforbruget ca 440 W ved 6 C ude og 23,5 C inde .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Pizzabager skrev den 22-01-2020 22:45:29

Hvor meget spare jeg på min varmepumpe kontra gasfyret?

jeg har lige fået monteret en L/L varmepumpe i huset. jeg har tidligere brugt vores brændeovn meget, men jeg gider ikke det store arbejde det kræver for at bruge den som primær varme.

ud over brændeovnen har vi naturgas, vi har en rimelig nyt fyr fra 2014, og det fungere fint, men der ryger jo lidt gas på at varme huset op, så jeg besluttede at få installeret en varmepumpe, en god en af slagsen med en rimelig høj Scop på 5,1.

hvis jeg har forstået det korrekt, betyder det at varmepumpen gennemsnitligt over efterår/vinter/forår bruger 1 kw strøm for at lave 5,1 kw varme.

Mit gasfyr er rimelig nyt, så jeg sætter det til max udnyttelse af gassen, selvom det nok er anderledes, dvs for hver 1 m3 gas laver den så 11 kw varme. jeg sætter gasprisen til 6,50 kr

jeg har søgt om afgiftreduktion på strømmen da vores hus jo nu er elopvarmet, dvs prisen pr. kw el falder med 78 øre, over de 4000 kw, vi ligger i forvejen tæt på de 4000 kw om året, elprisen svinger en del, men jeg sætter den til 2,20 kr. - de 78 øre giver det 1,42 kr, pr kw.

Så hvis jeg skal gå ud fra de tal, så betaler jeg for gassen: 11kw/ 6,5= 1,69 kw varme pr 1 kr

og på varmepumpen 5,1/1,42 =3.59 kw varme for 1 kr.

Er mine tal korrekt? 

 Jeg sidder i 100% samme situation med samme varmepumpe (Hero), brændeovn og et gasfyr. Hvis du har tid og lyst har du så mulighed for at give lidt feedback på hvad du i sidste ende fandt ud af? Jeg er også lidt i tvivl om jeg skal lade varmepumperne køre "før" radiatorerne eller om jeg, indtil vi får solceller, skal lave dem køre på lavt blus

Morten Hjort skrev den 14-12-2021 08:43:23
 

 Jeg sidder i 100% samme situation med samme varmepumpe (Hero), brændeovn og et gasfyr. Hvis du har tid og lyst har du så mulighed for at give lidt feedback på hvad du i sidste ende fandt ud af? Jeg er også lidt i tvivl om jeg skal lade varmepumperne køre "før" radiatorerne eller om jeg, indtil vi får solceller, skal lave dem køre på lavt blus

 så først du havde skrevet nu.

de første år blev vores brugt som primær varme , med radiatore tændt i et par værelser og køkken længst væk, der brugte vi vist omkring 800m3, ud over varmepumpen. i år har vi næsten kun brugt varmpumpen, vi brugte gasfyret i 3-4 dage omkring jul, da elprisen gik helt amok, også har vi brugte brændeovnen ved siden af i måske 4-5 dage i alt. 
Vi har brugt 2750 kwt på varmepumpen indtil nu, i denne fyringssæson, og det synes jeg er ganske rimeligt, selvom vinteren jo ikke er overstået endnu..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis