Hvor meget spare jeg på min varmepumpe?

Hvor meget spare jeg på min varmepumpe kontra gasfyret?

jeg har lige fået monteret en L/L varmepumpe i huset. jeg har tidligere brugt vores brændeovn meget, men jeg gider ikke det store arbejde det kræver for at bruge den som primær varme.

ud over brændeovnen har vi naturgas, vi har en rimelig nyt fyr fra 2014, og det fungere fint, men der ryger jo lidt gas på at varme huset op, så jeg besluttede at få installeret en varmepumpe, en god en af slagsen med en rimelig høj Scop på 5,1.

hvis jeg har forstået det korrekt, betyder det at varmepumpen gennemsnitligt over efterår/vinter/forår bruger 1 kw strøm for at lave 5,1 kw varme.

Mit gasfyr er rimelig nyt, så jeg sætter det til max udnyttelse af gassen, selvom det nok er anderledes, dvs for hver 1 m3 gas laver den så 11 kw varme. jeg sætter gasprisen til 6,50 kr

jeg har søgt om afgiftreduktion på strømmen da vores hus jo nu er elopvarmet, dvs prisen pr. kw el falder med 78 øre, over de 4000 kw, vi ligger i forvejen tæt på de 4000 kw om året, elprisen svinger en del, men jeg sætter den til 2,20 kr. - de 78 øre giver det 1,42 kr, pr kw. 

Så hvis jeg skal gå ud fra de tal, så betaler jeg for gassen: 11kw/ 6,5= 1,69 kw varme pr 1 kr

og på varmepumpen 5,1/1,42 =3.59 kw varme for 1 kr.

Er mine tal korrekt? 
Hvor meget spare jeg på min varmepumpe kontra... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ser lige, at det er en HERO du har fået dig. Det er en fremragende VP. Men naturloven er ikke sådan at forhandle med, så dens COP ligner med garanti den for Panasonic'en, som jeg linker til.
Når den kan opretholde sin nominelle effekt (ikke at forveksle med max effektten) på 4 kW helt ned til -15ºC, så er det fordi den speeder kompressoren på til max RPM. Ved +7º har den en ydelse på 6,6 kW ved samme RPM.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nå, mit link virker ikke, så her er det på gammeldags vis:
file:///C:/Users/cwv00/Downloads/PANASONIC_2018_HZ25UKE.pdf

Link

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det link du nu henviser til er direkte til en fil på din harddiskplads, den kan vi jo ikke se....
Chr. skrev den 24-01-2020 02:22:23

Dine beregninger holder ikke helt stik.
For at få reduktion i elprisen, så skal dit hus registreres i BBR som elopvarmet, og det kan det kun blive, hvis du har el-radiatorer, el-gulvvarme, eller vandbåren varmepumpe. Har du naturgas, så er det den primære varmekilde. Så forvent ingen reduktion, men mindre du skifter gasfyret ud med en vandbåret varmepumpe.

Dernæst:
Jeg ved ikke, hvad det er for en VP du har fået, men kig på f.eks denne her
Panasonic Datablad
Den har en SCOP på 5,2. Det er et teoretisk gennemsnit over sæsonen. Men kig lige på, hvad COP er ved de lavere pemperaturer. Ved -7ºC er COP 2,44, med en max ydelse på 4,7 kW og ved -25ºC er COP kun 2,0 og max ydelsen 3,4 kW. Det er nu engang sådan, at du bruger mere varme, desto koldere det er. Så jo mere du har brug for desto mindre bliver pumpens kapacitet og desto ringere COP.
Så vidt jeg husker er L/L varmepumpernes COP og max ydelse opgivet ved +7ºC, men det snakker forhandleren sjældent om til køberen.

Chr.

 Den med reduceret afgift har jeg nu læst flere steder, bla. her. https://privat.orsted.dk/kundeservice/tilskud/reduceret-elafgift/ 

Og uanset hvad, har min kommune uden de store problemer ændret min BBR til at mit hus nu er elopvarmet.. og det er jo det min elleverandør går ud fra..

Scop er hvad pumpen gennesnitligt skal kunne levere hen over vinteren(i danmark) ifølge deres test.

Du har helt ret i at de ikke yder nær så godt når det er meget koldt, men det er det så heller ikke særlig tit.. scop er udregnet overhele havlåret, dvs fra okt til og med marts vil jeg gætte på, og kigger man på den gennemsnitlige temperatur over de 6 måneder, er den altså ikke -7 grader, skulle jeg gætte er den nok nærmere +7 - +9 grader i danmark, og den er stigene.

at den kun levere en cop på 2, ved minus 25 grader, må du tale med vores norske naboer om, vi har vist aldrig haft - 25 i danmark, og hvis vi får det, så kan jeg godt tænde brændeovnen den dag.

du kan tage et kig på vores vinter indtil videre i år, den har været mild, men den er faktisk ikke så udsædvanlig, der har været ganske få dage med nattefrost, og de få dage kan altså ikke brige den samlede cop værdi ret langt ned, idag er det f.eks 6 grader, det var der også igår, og så vidt jeg kan se ca det samme hele næste uge, og ved den temperatur, er cop værdien ganske høj. så en Scop på 5,1 er ganske virkelig efter de "nyere" danske vejrforhold..

Referencevædien cop er beregnet på en inde temperatur på 20 C og en ude temperatur på 7 C 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
karl smart skrev den 24-01-2020 10:07:36

Referencevædien cop er beregnet på en inde temperatur på 20 C og en ude temperatur på 7 C

 jeps. men Scop er regnet over hele sæsonen, deraf ordet "Sæson COP" 

Vi har så sat den på en højere temperatur(23 grader), så vores bliver lavere..
ktm skrev den 23-01-2020 20:27:36

Ikke noget problem iflg. en lille, syg svensk pige, der ved, at det hurtigt bliver varmere og varmere.
Så er det godt at have L/L så man kan køre køling! :)

 

Greta Thunberg har ret - syg eller ej.

Scop værdien er en noget luftligt værdi baseret på de bedste klimatal uden vind , så scop kan stå oppustet og sælge bedre , et år ud af ti skal de nok passe , men brug cop værdien hvis du skal vurdere en V. P.  virkningsgrad .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 24-01-2020 11:40:30

Scop værdien er en noget luftligt værdi baseret på de bedste klimatal uden vind , så scop kan stå oppustet og sælge bedre , et år ud af ti skal de nok passe , men brug cop værdien hvis du skal vurdere en V. P.  virkningsgrad .

 okay jeg læste på en side at cop værdien var den første metode, scop er bedre og den nye seer er bedst. 

SEER er værdien, når anlægget køler.

COP er virkningsgraden ved en given kondition, f.eks +7º ude og 20ºC inde for en L/L, eller 0ºC på brine ind og +35ºC fremløb på et jordvarmeanlæg.
SCOP er et vægtet gennemsnity, som godtnok giver et bedre indtryk af sagen, men slet ikke er retvisende, nødvendigvis.
Mit tidligere indlæg skal læses på baggrund af, at du spørger til, om din beregning er rigtig. Det er den ved +7ºC, men det er bare ikke der du bruger varme. Det er når det er 0ºC og lavere, og der er der ikke en COP på 5,1.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis