Hvor meget spare jeg på min varmepumpe?

Hvor meget spare jeg på min varmepumpe kontra gasfyret?

jeg har lige fået monteret en L/L varmepumpe i huset. jeg har tidligere brugt vores brændeovn meget, men jeg gider ikke det store arbejde det kræver for at bruge den som primær varme.

ud over brændeovnen har vi naturgas, vi har en rimelig nyt fyr fra 2014, og det fungere fint, men der ryger jo lidt gas på at varme huset op, så jeg besluttede at få installeret en varmepumpe, en god en af slagsen med en rimelig høj Scop på 5,1.

hvis jeg har forstået det korrekt, betyder det at varmepumpen gennemsnitligt over efterår/vinter/forår bruger 1 kw strøm for at lave 5,1 kw varme.

Mit gasfyr er rimelig nyt, så jeg sætter det til max udnyttelse af gassen, selvom det nok er anderledes, dvs for hver 1 m3 gas laver den så 11 kw varme. jeg sætter gasprisen til 6,50 kr

jeg har søgt om afgiftreduktion på strømmen da vores hus jo nu er elopvarmet, dvs prisen pr. kw el falder med 78 øre, over de 4000 kw, vi ligger i forvejen tæt på de 4000 kw om året, elprisen svinger en del, men jeg sætter den til 2,20 kr. - de 78 øre giver det 1,42 kr, pr kw. 

Så hvis jeg skal gå ud fra de tal, så betaler jeg for gassen: 11kw/ 6,5= 1,69 kw varme pr 1 kr

og på varmepumpen 5,1/1,42 =3.59 kw varme for 1 kr.

Er mine tal korrekt? 
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at du kan få reduktion på elprisen, når din primære varmekilde er gas?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 22-01-2020 23:30:46

Er du sikker på at du kan få reduktion på elprisen, når din primære varmekilde er gas?

 jaa den skulle være god nok, har læst fra flere el selskaber at hvis over 50% af varmen kommer fra el så kan man få reduktion, skal ikke kunne sige hvordan de vil kontrollere hvor meget af varmen der kommer fra El. 

Men har meldt det til min kommune og har fået ændret min BBR, så mit hus står som elopvarmet. 
Det lyder utroligt , kan det virkelig være rigtigt........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Nu vil jeg ikke svare på økonomi i kr/øre, men din opsætning er god.

Lad varmepumpen køre i temperaturer indtil 1 grads varme, og lad derefter gasfyret tage over.
Når luftfugtigheden er høj ved 2-6 grader vil varmepumpen afrime ganske ofte så der er gasfyret godt som supplement.
Sjovt nok så er det en god ide at lade varmepumpen køre ved -4 grader og derunder, som supplement til gasfyret, da luftfugtigheden er ganske lav. Virkningsgraden er så ikke lige så god.men varmepumpen virker ganske udemærket ned til - 26 graden.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 23-01-2020 07:07:57

Nu vil jeg ikke svare på økonomi i kr/øre, men din opsætning er god.

Lad varmepumpen køre i temperaturer indtil 1 grads varme, og lad derefter gasfyret tage over.
Når luftfugtigheden er høj ved 2-6 grader vil varmepumpen afrime ganske ofte så der er gasfyret godt som supplement.
Sjovt nok så er det en god ide at lade varmepumpen køre ved -4 grader og derunder, som supplement til gasfyret, da luftfugtigheden er ganske lav. Virkningsgraden er så ikke lige så god.men varmepumpen virker ganske udemærket ned til - 26 graden.

 Jeg har sat varmepumpen på 23 grader, (vi plejede at sætte radiatorene til 22 grader) og sat vores radiatore til 19 grader i stuen hvor varmepumpen er, og 21 grader i resten af huset, i datterens værelse længst fra varmepumpen bruges der varme om natten når døren er lukket, ellers er alle radiatore kolde. men det har selvfølgelig heller ikke været rigtig koldt endnu.

Skulle det blive rigtig koldt, har vi stadig brænde så vi kan fyre op, også kan varmepumpe virke som varmefordeler.

Håbet er bare at varmpumpen overtager 50-80% af varmebehovet..
Annonce
Når du bliver "nørdet" så lav en logbog, hvor du skriver elforbrug af varmepumpe og gas ned hver dag, sammen med udetemperaturen. Så finder du ud af hvornår det er mest økonomisk.

-Og når jeg så skal være lidt "ond" så glæder jeg mig til at der kommer en rigtig Fimbulvinter igen. Så kommer alle L/L og L/V varmepumper virkelig på (over)arbejde, mens jordvarmepumperne stadigvæk vil klare opvarmning. Selvfølgelig i.f.t. instalation og isolering m.m.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
tjaa når det bliver rigtig koldt så tager gasfyret over, den skulle nu ellers kunne levere varme helt ned til -35, og det sker næppe i dk, den levere stadig 4 kw ved -15, og det er stadig ret godt :)

https://www.mevp.dk/wp-content/uploads/2017/10/7621_Hero_brochure.pdf



-Og når jeg så skal være lidt "ond" så glæder jeg mig til at der kommer en rigtig Fimbulvinter igen. Så kommer alle L/L og L/V varmepumper virkelig på (over)arbejde, mens jordvarmepumperne stadigvæk vil klare opvarmning. Selvfølgelig i.f.t. instalation og isolering m.m.

Ikke noget problem iflg. en lille, syg svensk pige, der ved, at det hurtigt bliver varmere og varmere.
Så er det godt at have L/L så man kan køre køling! :)

 


Med venlig hilsen
ktm

 

Fremtiden ligger hos L/L varmepumper , det vi oplever lige nu er ,  at vi  som en meteorlog  skriver , går direkte fra efterår over i forår ............................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Dine beregninger holder ikke helt stik.
For at få reduktion i elprisen, så skal dit hus registreres i BBR som elopvarmet, og det kan det kun blive, hvis du har el-radiatorer, el-gulvvarme, eller vandbåren varmepumpe. Har du naturgas, så er det den primære varmekilde. Så forvent ingen reduktion, men mindre du skifter gasfyret ud med en vandbåret varmepumpe.

Dernæst:
Jeg ved ikke, hvad det er for en VP du har fået, men kig på f.eks denne her
Panasonic Datablad
Den har en SCOP på 5,2. Det er et teoretisk gennemsnit over sæsonen. Men kig lige på, hvad COP er ved de lavere pemperaturer. Ved -7ºC er COP 2,44, med en max ydelse på 4,7 kW og ved -25ºC er COP kun 2,0 og max ydelsen 3,4 kW. Det er nu engang sådan, at du bruger mere varme, desto koldere det er. Så jo mere du har brug for desto mindre bliver pumpens kapacitet og desto ringere COP.
Så vidt jeg husker er L/L varmepumpernes COP og max ydelse opgivet ved +7ºC, men det snakker forhandleren sjældent om til køberen.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis