Afblænding af kontakt

Hej
Jeg er hoppet med på den her Philips Hue bølge, og jeg har derfor en afbryder jeg gerne vil have blændet af, så små pilfingre ikke får slukket for lyset på selve afbryderen. Tanken er at det øverste modul på billedet skal stå som konstant tændt, mens det nederste dobbelt modul skal fungere som normalt. Mit spørgsmål er hvordan jeg skal samle ledningerne i en samlemuffe for at opnå det resultat? Efterfølgende sætter jeg et blænddæksel på øverste modul. Jeg har også læst om folk der sætter ting bag tangenten så den ikke kan afbryde, men det er jeg ikke interesseret

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste er at montere philips hue på de hvide ledninger oppe i udtaget. Så får den konstant fase og du kan lade afbryder sidde til den dag " Huen " ikke er moderne længere.
ELLER
tage den hvide stump ud som forbinder den øverste afbryder med stikkontakt under. Både den hvide som kommer og den blå føres ned i stikkontakt i hver sit hul i højre side.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-01-2020 19:56:09

Det nemmeste er at montere philips hue på de hvide ledninger oppe i udtaget. Så får den konstant fase og du kan lade afbryder sidde til den dag " Huen " ikke er moderne længere.
ELLER
tage den hvide stump ud som forbinder den øverste afbryder med stikkontakt under. Både den hvide som kommer og den blå føres ned i stikkontakt i hver sit hul i højre side.

 Kanon - tak for svaret!

 Hvis jeg vælger sidste løsning, så vil jeg ende med 3 ledninger i selve stikkontakten - korrekt?

Jo i alt 3 ledninger. Altså den sorte forbliver til venstre og den hvide og blå i den samme klemme ( 2 huller ) Men det rigtige er at benytte de hvide oppe i udtaget, så er der ingen tvivl om at den får fast fase. Det andet kan så blive siddende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-01-2020 21:02:49

Jo i alt 3 ledninger. Altså den sorte forbliver til venstre og den hvide og blå i den samme klemme ( 2 huller ) Men det rigtige er at benytte de hvide oppe i udtaget, så er der ingen tvivl om at den får fast fase. Det andet kan så blive siddende.

 Nå - nu har jeg kigget på udtaget, og flyttet ledningerne fra N + M1, til N + M2, men det giver mig bare en slukket lampe

Du skal benytte N og L i udtaget. Virker det ikke fordi der ikke er en fast fase i lampestedet, så bruger du den uautoriserede metode med at samle alle ledninger i afbryderen i en samlemuffe, så det kan genetableres, når du sætter en afbryder i igen.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 25-01-2020 11:40:34

Du skal benytte N og L i udtaget. Virker det ikke fordi der ikke er en fast fase i lampestedet, så bruger du den uautoriserede metode med at samle alle ledninger i afbryderen i en samlemuffe, så det kan genetableres, når du sætter en afbryder i igen.

 Super det prøver jeg. Når du skriver uautoriserede betyder det så at jeg bevæger mig ind på et område jeg ikke må pille ved, eller blot at den anden løsning havde været smartere

Når du laver din tændledning om til en fast fase, burde du vel også flytte ledningen over i klemmen L, i lampeudtaget. Så den er i den klemme, som oprindelig er beregnet til nemlig en fast fase. Skulle du så komme på den tanke at ville retablere installationen, skal du bare montere afbryderen og flytte ledningen i lampeudtaget.

fase
Yeps, jeg prøver. Men er det noget jeg som privatperson må rode med overhovedet, eller kræver det en elektriker?
Reelt hører den side af lampeudtaget til den autoriserede side af installationen. Så du afgør selv, om du vil nøjes med at samle ledningerne fra afbryderen i en samlemuffe eller gå hele vejen. Det er din installation og som sådan er du ansvarlig for lovligheden af den.

fase
Der var ingen liv i L, men samlingen bag afbryderen virkede efter hensigten. Nu stødte jeg så på et modul med to afbrydere. Det nederste skal bare være tændt konstant. Er det bare en muffe på de to hvide, også fjerne den røde helt?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis