Bygge en maler kabine bil.

Jeg skal til bygge en garage i min staldbygning. Den skal være 4x11m.
Jeg ligger i planlægning om hvordan jeg skal bygge den. Gulvet er fjernet og jeg skal have støbt nyt og nye vægge.

Jeg vil gerne bruge rummet til tre ting.
Til min bil.
Vaske bilen.
En gang imellem vil jeg gerne kunne sprøjte male større emner. Som indvendige døre. Evt en traktor eller knallert.

Jeg har været ved at google det en del og kan se at prof malerkabine har filter i loftet og gulvet, tror jeg.. Der er rister i gulvet, så tror jeg filter ligger under de rister. Men det er upraktisk når jeg vil bruge den til parkere bilen og vaske den. Så det bliver kun et afløb som kan tag vandet når jeg vasker bilen eller den kommer våd ind efter regnvejr. Så hvordan skal man så lave den udblæsning. I bunden af væggen måske. Jeg regner med at lave indblæsning i loftet.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt både få luft og vand ned igennem riste i gulvet. Der kan være nogle render med udsugning i sider og vand afløb i bunden. Så kan filtre, suger m.m. sidde uden for bygning.
Men det er spørgsmålet om det kan betale sig at gøre så meget ved hvis det kun er enkelte gange du skal male.
Du kunne lave hul i muren nederst og så montere en suger der. Det skal være en der giver meget luft men lidt tryk. LINK


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det jeg har skitseret er netop udsugning i nederst i væggen så dampe der synker mod jorden suges ud.
ELLER støber du render med vandafløb i bunden, og forbindelse til luft udsuger ud i siden. Da den viste ventilator ikke er så trykstærk , så skal kanaler have en god størrelse, og få knæk evt. med skrå sider så luft modtand er mindst mulig
Vælger du en 40 cm ventilator så ville jeg mindst have 20 x 40 cm kanal på det første stykke. Skal der så fordeles til 2 kanaler kan det sidste stykke være 20 x20 cm


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis jeg lavet det i gulvet, skal jeg så lave en rende i begge sider der er 20x20 ved porten  og i hele rummets længde med skrå bund der ender i 20cm i bredden og 40 dybten  og afløb den dybe ende. Hvis jeg laver dem i væggen, regner bare med det bliver i gips væg. Kunne jeg vel bare lave kanaler op imellem hver anden forskalling og lave en kanal på loftet i begge sider hvor de går op i. Lave nogle filter perneller på 40x40cm som jeg sætter i bunden af væggen i hver kanal.
Jeg kan jo ikke se hvad der er længde og bredde i forhold til hvordan eventuelt materialer er placeret som  skal males.
Men hvis du har en kanal på 20 bred x 25 høj og ca. 200 lang alle i cm inde midt under bilen i længderetning, så må det være godt. De 25 cm fremkommer for at suge kanal kan få fald til denne kanal. I bunden af denne kanal laves et par afløb som der så skal være almindelig fald ned til fra midten og fra begge ender. Så er vandet på vej ud. i kanten støbes vinkeljern ned med strittere ind i beton så det passer til nogle riste. ( har du noget i forvejen så må målene tilpasses. )
Ind på siden af denne kanel kommer der så midt på en tvær kanal på 40 cm i bredde og 20 cm i dybde Ligeledes med vinkeljern ramme, så kanal kan dækkes af krydsfiner plade. Bunden skal helst have fald hen imod den lange kanal så eventuel vand vil løbe til afløb. Kanalen forbindes så til suger som kan laves i væggen eller i en kasse uden for.
Til dit brug ville jeg ikke installere nogen filtre. Hvis du vil det skal du have en ventilator med noget større tryk.
Når man maler med noget på fortynder basis og ligeledes benzin dampe skal udsugning ligge ved gulvet da dampene lægger sig nederst.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Lige en hurtig tegning.
Den axialventilator elmand har foreslået er absolut ikke egnet til at suge (eller blæse) gennem kanaler. Det giver den slet ikke tryk nok til.
Kunne du få fat i en gammel korntørringsblæser vil du se noget helt andet. Det er måske nok lidt overkill - det dit anlæg jo også i forvejen - men selvfølgelig, man skal ikke gå ned på udstyr.
Var det mig, ville jeg blot sætte "elmands" axialventilater i væggen, men således at luftstrømmen skal forbi området du maler i. 

Søren O
Nogle af de hjemme lavet kabine har fundet på google har de filter perneller i begge ender. En i loftet som blæser ind i rummet og en ved gulvet i den anden ende hvor der er udblæsning. Så når man maler skal man vist bare huske af male med luftretningen. Altså starte ved indblæsning og slutte ved udblæsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også