Blå = N, men kan L være Grå?

Hej

Jeg formoder at der er tale om:
Jord -> L -> N, fra venstre mod højre hvis man kigger på billedet.

Men da jeg ikke lige er stødt på en grå ledning før, så ville jeg lige sikre mig. Jeg skal blot tilslutte en lampe.

Skal jeg benytte den grå ledning som L? (Normalt brun)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er højest sandsynlig mellemledningen, nul, og jord.
Så ja, på med lampen der
Hej, du skal bare tilslutte lampen til gul/grøn, blå og grå ledning.
Den grå ledning er det man kalder for en tændledning, der kommer først spænding på denne når du trykker på afbryderen for at tænde lampen.
Den brune er fast fase og i denne er der konstant spænding, det vil sige at hvis du tilsluttet din lampe til den brune så vil den lyse hele tiden og din afbryder ville ikke kun tænde eller slukke for lampen.
Vh Michael 
Strømmen er totalt ligeglad med farven på ledningen, og løber ligegodt igennem alle farver  

Du er nød til at måle hvad der er hvad, og ikke gå ud fra tro, håb eller mavefornemmelser...
Det eneste du burde være ret sikker på, er at jordledningen skal være gul/grøn, selvom jeg har set hjemmefusk, hvor den lige har været brugt til noget andet.
Så sikkerhed frem for alt, så MÅL MÅL MÅL  

Man har nogle uskrevne retnings linjer der siger:
Nul =lyseblå.
Fase=brun.
Jord = Grøn/gul (og denne leder kan/skal/må ikke bruges til andet)
Tændledning = sort. Men kan også være hvid, grå, gul, orange alt efter hvilken tænding der er tale om.

Men du kan jo aldrig vide om der har været en fusker ind over, og lavet noget som du ikke regnede med. Det er problemet med strøm, for funktionen kan jo være "rigtig" selvom det er lavet forkert...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 22-01-2020 11:55:19

Strømmen er totalt ligeglad med farven på ledningen, og løber ligegodt igennem alle farver  

Du er nød til at måle hvad der er hvad, og ikke gå ud fra tro, håb eller mavefornemmelser...
Det eneste du burde være ret sikker på, er at jordledningen skal være gul/grøn, selvom jeg har set hjemmefusk, hvor den lige har været brugt til noget andet.
Så sikkerhed frem for alt, så MÅL MÅL MÅL  

Man har nogle uskrevne retnings linjer der siger:
Nul =lyseblå.
Fase=brun.
Jord = Grøn/gul (og denne leder kan/skal/må ikke bruges til andet)
Tændledning = sort. Men kan også være hvid, grå, gul, orange alt efter hvilken tænding der er tale om.

Men du kan jo aldrig vide om der har været en fusker ind over, og lavet noget som du ikke regnede med. Det er problemet med strøm, for funktionen kan jo være "rigtig" selvom det er lavet forkert...

 Tak for input. Hvad er den bedste metode at måle i samlemuffer på? Hvilket redskab skal jeg investere i? Gider ikke bruge tungen, det gør nemlig rimeligt nas..

Jeg formoder jeg skal lede efter konstant spænding, og spænding on/off når kontakten tændes og slukkes, samt fastslå at jord aldrig har spænding, korrekt? :)

Med det antal ledninger, du har til rådighed, drejer det med 99,9% sandsynlighed om gul/grøn = jord(PE), grå = tændledning og blå= nul. Du tilslutter så din lampe til blå og grå.
De to ledninger sort og brun, der gemmer sig inde bagved, glemmer du bare.
Hvis du vil til at måle spændingen mellem to ledere i kronemufferne, skal du bruge et universalinstrument stillet området V. Start med højeste område.

fase
Annonce
Dine formodninger tyder på minimum el forstand 
Jeg ville starte med at bruge lampen som måleinstrument. Montere den som beskrevet i blå og grå. Er der gul grøn kablet så montere den også. Virker det er det monteret korrekt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-01-2020 20:14:15

Dine formodninger tyder på minimum el forstand 
Jeg ville starte med at bruge lampen som måleinstrument. Montere den som beskrevet i blå og grå. Er der gul grøn kablet så montere den også. Virker det er det monteret korrekt.

 Som jeg også selv beskrev det i starten? :) 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis