Støbe gulv til garage?

Hej.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lave min integrerede dobbelt carport om til en helt lukket garage med to porte, men jeg har aldrig lavet noget i den stil før.
I den forbindelse havde jeg tænkt først at grave en ca. 1 meter dyb rende, ca. 35 cm. bred, foran carporten hvor portene skal være og i den ene side af carporten, hvor der i dag bare er en hæk. På den måde kan der bygges en mur i den ene side og der kan bygges en smule mur foran, hvor portene skal sidde.
Resten af carporten i dag, støder op til huset.
Jeg tænker det er som denne guide her beskriver: https://www.fc-beton.dk/goer-det-selv-fundament_744.html#fundament-garage

Men selve betondækket efterfølgene er jeg ret usikker på hvordan man laver...? Laver jeg det i samme omgang, eller skal jeg først have støbt soklen, eller hvad man kalder det jeg beskrev ovenfor?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lægge slanger til gulvvarme i også, når nu jeg er igang, så garagen kan varmes en smule op på den måde.

Er der nogen som kan skære ud i pap for mig, hvor dybt jeg skal grave og hvad jeg så smider ned i det hul jeg har gravet, for at ende med et pænt gulv til sidst? Og hvad man skal gøre der hvor betondækket møder soklen osv.?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal du bruge gulvvarme derude så skal du ned i ca. 40-45 cm ca. 5 cm sand stampet og afrettet ca. 300 mm flamimgo der skal så ligges rionet ud der er løftet ca. 4-5 cm, gulvvarmeslangw fastgøres til rionettet og så ellers beton på i ca. 10 cm tykkelse og slut af med ca. 10 cm beton 
Men man skal først grave ud til sokkel, så man har siderne i udgravning til at styre beton.
Derefter kan jorden inden i garage graves væk, og der isoleres som beskrevet.
I Mfrost indlæg kan det misforstås så det er 2 x 10 cm beton. Det er ok med 10 cm beton

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres meget brugbare svar! :-) Det virker jo til at gå til. Jeg har dog lige et par spørgsmål yderligere.
Skal der ikke bruges en dampspærre, radonsikring eller sådan et eller andet i gulvet også...?
Der er et afløb langs hele fronten af carporten, vil det ikke være smartest at lave et let fald i gulvet, hen mod fronten af garagen, så der ikke samles vand derinde? I så fald, hvordan laver man det..?
Jeg mener ikke radonsikring er aktuel i garage. Men ellers er beton radontæt, men ude ved kanter / kantisolering skal der i givet fald være radon dug.
Hvordan laver man fald. Det gøres jo ved at man måler med vaterpas under udlægning af beton.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay. Skal der være isolering af nogen art imellem soklen og betongulvet?
Skal du isolere til gulvvarme krav så skal der være en kantisolering på 30 mm flamingo.
Det kan der dog ikke være ved port åbning, så vil vandet jo løbe derned.
Men hvis du kun vil have gulvvarme til at lune rummet med de enkelte gange garagen skal bruges til f.eks. konfirmation eller sølvbryllup så vil jeg ikke kalde det " med gulvvarme "
Men er det meningen at der skal stå varme på om vinteren så skal krav opfyldes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis