Nedsunket loft i badeværelse

Hejsa.
Jeg skal sænke et loft i et badeværelse så der bliver plads til nogle kabler og spots ovenover. Elektrikeren har sagt, at han har brug for ca. 6 cm, så det får han. Loftet er pudset og der er lidt isolering i tagrummet over badeværelset. Uden det sænkede loft er der ca. 240 cm til loft.

Mit spørgsmål er så, hvordan laver jeg den bedste konstruktion?

Fra det pudsede loft og ned ad:
Dampspærre direkte monteret på pudset - kan man det?
Forskalling
Reglar 47x47 for at skabe plads til spots m.m.
Et lag fibergips (fermacell) eller to lag gips
Spartel og maling

Hvordan lyder det? Grunden til at jeg vil have dampspærre direkte på det pudsede loft er, at jeg gerne vil 'spare' de to cm til forskallingen, så loftet ikke kommer længere ned end højst nødvendigt.

På forhånd kæmpe tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kunne bruge lægter 38*57 og skrue direkte op i loftet med plugs, afhængig af hvad der er bagved pudset?
Fibergips med spartelkant, dog er fibergips noget tungere end alm gips så du skal være sikker på at der er ordentlig bid i dine lægter.
Du kan godt montere dampspærren direkte op loftet jeg ville dog personligt lave luft i det pudsede loft så du ikke skulle få kondens mellem det pudsede loft og dampspærren, da det jo skal slutte 100 % tæt
Det er bedst med dampspærre direkte på det pudsede loft. Er du bekymret for kondens imellem de 2 tætte lag så laver du en del huller i det pudsede loft. Det er helt sikkert en konstruktion med pudslag på tæt forskalling med ca. 1 cm imellem. Så der skal ikke bruges plugs men blot skruer direkte op i loftet. Enkelte skruer rammer så det lille mellemrum og må flyttes.
Hvis du bruger et lag regler så skal elektriker bore igennem dem for at få kabler ført, og det er også ok.
Men du kunne bruge 22 mm forskalling direkte op på det pudsede loft med ca. 1 m afstand. Og så på tværs af disse 22 mm forskalling pr. 40 cm med et stykke 5 mm krydsfiner imellem i krydsene.
Nederst 12,5 mm fibergips. Så er du ca. på 60 mm
Jeg ville bruge 90 x 120 cm fibergips med lige kanter. De skal så limes i alle samlinger med en speciel lim. Den lim som presse ud lader man sidde til dagen efter hvor det let hugges af med en spartel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for fantastisk og hurtig feedback.

Jeg forsøgte lige at sætte nogle lange skruer i loftet for at se om de rammer noget træ. Det gør de ikke.... Det er en lidt mærkelig konstruktion, det er sådan nogle plader, der er lavet af presset strå. Jeg var et smut på loftet og kan se, at stråpladerne er fæstnet i spærfoden (hvis det hedder sådan), og så rockwool oven på...

Jeg fandt et label på en af pladerne på loftet, og det hedder dansk stramit... Lidt research har vist, at det åbenbart er noget ret bæredygtigt materiale, som er lavet af, ja, presset halm med et lag pap på hver side.

Nu bliver jeg så lidt bekymret 1) er det en god idé, at have halm over sit badeværelsesloft...? og 2) kan stramitten 'bære' en konstruktion med forskalling og fermacell?

Dampspærren skal vel nok holde dampen væk fra stråplader, ikke?

På forhånd mange tak.
Nå sådan en type loft. Nej de kan vist ikke i sig selv holde et nyt loft under. De kan bedst sammenlignes med de moderne troldtek plader.
Har du så ikke fundet noget forskalling som disse plader hænger i. Det vil kunne holde med skruer op i disse.
MEN det bedste ville jo være at rykke det ned og lave det fra bunden af.
Dampspærre kan sagtnes holde damp væk som det skal. Det har endda virket i mange år uden anden dampspærre end det pudslag der er under pladerne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Selvom det ikke lige er ønskescenariet, har du nok ret. Jeg må hellere pille skidtet ned og etablere et nyt loft.

Der er sikkert en masse vejledninger til, hvordan sådan et bedst bygges op, så for nu vil jeg bare lige takke for hjælpen.
Det er med dampspærre øverst og så krydsforskalling som jeg skitserer sidst i indlægget kl 1944 . Så kan du jo bruge lægter øverst, og forskallings brædder nederst. Du får jo lidt mere frihed med højden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også