Dobbelt gips alternativ - BD60

Hej
Er der nogen herinde der ved eller kender til hvad man kunne bruge som lag 2 i en BD60 konstruktion, hvis det ikke skal være gips?
Troldtekt (1 gips og 1 troldtekt), knaufs danoloft (eller andre producenter) - de skriver selv at den kan sættes direkte på eksisterende gips, men vil denne konstruktion være at betragte som bd60?
Det skal bare ikke være gips som afsluttende lag.

Startede som bygherre, blev til medbygger og til sidst selvbygger.... 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jenshøj, har læst den tråd selvfølgelig, men den besvarer ikke mit spørgsmål, og det er kun træbeton der bliver talt om. Der var vist lidt tvivl om 1 lag gips og 1 træbeton er det samme som 2 lag gips. Men jeg søger også alternativer :)? 

Startede som bygherre, blev til medbygger og til sidst selvbygger.... 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har talt med Knauf - selvom Danoloft akustikplade er klasse 1, så kan den ikke indgå i en 2x gips (bd60) konstruktion. Hvis de skal bruges, så skal man sætte forskalling, 2x gips, forskalling, og danoloft akustikplade (forskalling nr. 2 kan undværes men så vil de ikke have noget virkning, kun udseendet). Det samme gælder Troldtekt - de har i dag bekræftet det samme, og at de ikke har en testet konstruktion (bd60). Så jeg må bare bruge den gode gameldags 2 x gips....

Startede som bygherre, blev til medbygger og til sidst selvbygger.... 
Fibergips.
Men hvad er formålet med at finde alternativer? Hvilket slutresultat ønskes der? 

Elektronikteknikeren
Slutresultat - kælderloft, som passer til en kælder, ikke noget specielt. Men skal være BD60, og vil helst slippe for 2 lag gips, eller rettere det sidste lag, som skal filtses, males osv. Det er bare det :)

Startede som bygherre, blev til medbygger og til sidst selvbygger.... 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Fermacell fibergips, 15mm. 

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

CHRISVES skrev den 22-01-2020 13:44:34

Fermacell fibergips, 15mm.

 Men er det så nok med 1 lag? Men jeg kan se, at princippet er vel den samme som alm. gips, at der skal armeringsnet i samlingerne, spartling etc. Eller?


Startede som bygherre, blev til medbygger og til sidst selvbygger.... 
Det er jeg ikke klar over, om der skal.
Jeg kan dog ikke se, hvorfor din konstruktion ikke skulle være R-60, hvis du sætter gips på inderste lag og troldtekt som yderste. :-) Hvis det evt. er en brandgips på 15 mm, bør dens overflade klasse i sig selv sikre at du fortsat har en R-60 konstruktion.

Hvad består etagedækket af?

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Fermacell plader kan du få som enten skal limes sammen eller med spartelkant.
Er det til et loft så vælg med spartelkant da det bliver pænest hvis du gør dig umage med spartlingen.
Du kan få dem i længde 240 og 120 cm og i 90 cm bredde. De små plader er nemmere at arbejde med og du kan få dem med spartelkant på alle 4 sider.
Fermacell plader har den fordel at man kun behøver et lag fremfor 2 lag gips.
En skrue direkte i pladen kan holde ca 20-25 kg uden plugs. Eneste minus er at de store plader er meget tunge.
Du kan også vælge 12,5 mm plader der er lidt billigere.
Har selv brugt det til vores soveværelse på væggen og ift gips kan du simpelthen ikke sparke hul i det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også