Vinylgulv i badeværelse med vægge af Fibergips

Hurtigt spørgsmål i forbindelse badeværelsesrenovering.

Vinylgulv skal lægges i badeværelset. Der anvendes Fibergips (2 lag) på vægge og i bruseniche opsættes også fliser. Vinyl føres 10 cm op af væggen i hele badeværelset.

Er det også 10 cm i brusenichen? Eller mere?

I brusenichen dækkes overgangen til vinyl jo af fliserne men hvordan laves overgangen i resten af rummet? Eller ligger vinylen bare oven på væggen med en kant?


Lmchm
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vinylen lægger op ad væggen og danner en 2-3 mm kant. Denne " hylde " kan med fordel stryges med silicone. Jeg vil næsten tro at vinyl montøren gør det ved afslutning af monteringen. Det var i hvert fald tilfældet her for et par måneder siden. Husk at afløb skal bestilles specielt til vinyl.
I bruseniche kan vinylen naturligvis også gå op på væggen. Det svejses så sammen og er i sig selv godkendt vådrums membran.
Skal der fliser på resten af væggen skal vådrums membranen gå ud over vinyl kant. Det vil sige at der skal vådrums tape hele vejen rundt på kanten, og så smøres med gummihuden op på resten af væggen. Det giver så et lille problem med nederste flise som skal slibes lidt tyndere hvor det skal dække ned over vinyl ELLER hele væggen spartles med vådrums spartel så niveau forskel udlignes. Derefter vådrums sikring og fliser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ok. Planen er fliser på væggene i brusenichen. Som jeg forstår dig, så skal vinylen ikke nødvendigvis føres højere op ad væggen i brusenichen end de 10-15 cm men vådrumsmembram og fliser skal til gengæld overlappe vinylen. Er det korrekt forstået?

I resten af rummet behøves vel ingen membran idet vi er udenfor vådzonen?

Ps. Jeg udfører intet selv. Ønsker blot at sikre mine håndværkere gør tingene korrekt.

i øvrigt god pointe med afløbet. Skal vist lige sikre mig at risten som er 70 cm er godkendt til vinyl. 

Lmchm
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg tror ikke det nødvendigvis er 10 cm men det er korrekt at membran skal overlappe vinyl. Når du tænker på vandets indtrængen så virker det også naturligt. Fliser er sådan set bare til pynt, men er dog nødvendig for mekanisk at beskytte membranen. Og det ville dog se noget dumt ud hvis man kan se membranen neden for fliser, så de skal også ned over vinyl.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen

Lmchm
Tjekkede lige afløbet. Det er godkendt til vinyl.

Jeg er dog i tvivl om der er en anden udfordring, som du måske har et bud på.

Brusenichen bliver 90 cm X 90 cm og der monteres to låger/vinger som bruges til at lukke. Gulvet i brusenichen er forsænket. 

Afløbet skal monteres 15 cm fra vægge og idet længden på afløbet er 70 cm. så kommer der til kun at være 5 cm tilbage i brusenichen i den anden ende langs væggen..

Er det nok? Og ser det underligt ud?

Lmchm
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også