Terrassebrædder, hvilken side op?

Træterrasse, trykket træ 145x28
De fleste steder siger marvsiden opad som er den hårdeste og dermed mest holdbare. Men det giver vel et bræt der krummer siderne op og dermed en lunke hvor vandet har sværere ved at løbe af. Samtidig står brædderne ustabilt på krumningen.
Nogen der har stentavlerne på hvad som er det rigtige valg?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til at marvsiden skal vende op på terrassebrædder, skyldes at den krummer siderne ned når den fugtes så splinter fra kanterne minimeres.

Det er yderst sjældent at vandrette brædder udtøres så meget at der dannes lunker såfremt de er afrettet efter tørring til konstrutionsbrug.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Standarden for trykket træ gælder kun imprægneringen - ikke opsavningen. Nogle af de såkaldte "gode tilbud" burde være frasorteret til stærekasser.

Derfor anbefaler jeg altid at "se træet med fingerne" og selv vælge ud og aldrig, med streg under aldrig, at bestille træ ubeset.

Jeg kommer hvergang til at tænke på Dirk Passers sang om Karl Nielsen. (Stablede brædder dagen lang)  
https://www.youtube.com/watch?v=aXn1lLw4600
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Træet skulle være ok kvalitet, kommer fra Frøslev og select sortering. Det 135m2 så det med at håndsortere er nok lige i overkanten. Kan se at mange af brædderne er fræset i splintsiden, virker til de ikke har vender træet korrekt før de fræser. Men interessant nok krummer samtlige brædder i modsat retning af det normale når fræsningen er på splintsiden.
Se foto
Har du ikke et forbehold da du bestilte at såfremt træet ikke er tilfredsstillende kunne du levere denne del tilbage, du ved jo heller ikke om akt er lige før du starter på at opsætte dette

har lige lagt 70kvm og mindst 20kvm af det var vind og skævt eller var buddet og det var også fra frøslev træ i select
Annonce
fræsespor er på oversiden af bræt og glat i bunden
Hej Sørensen, vi har bestilt træet via den lokale trælast, så de tager det retur uden problemer, men det har nu udviklet sig til en større sag. For det første har jeg sagt træet skal være blankt på overfladen, og fik så at vide at rillerne skulle vende nedad og dermed brugbart. Efterfølgende har trælasten så fundet ud af rillerne skal op ad...Ups! Det træ kan vi så ikke bruge, men det har så givet en del panderynker i trælasten da størstedelen af det partitræ fra frøslev så krummer den forkerte vej ved montering med riller opad. Er ikke den store ekspert i træs krumning, men det foto jeg har lagt op viser et bræt hvor rillerne burde være i kernedelen (nederst) og krumningen skulle gå opad og ikke som her nedad. 
Sliber de aldrig deres værktøjer??    Det ser ud til at være trukket ud med en pind  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Natur, det er min sløve fuksvans der har efterladt det flotte skær :-)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis