Terrassebrædder, hvilken side op?

Træterrasse, trykket træ 145x28
De fleste steder siger marvsiden opad som er den hårdeste og dermed mest holdbare. Men det giver vel et bræt der krummer siderne op og dermed en lunke hvor vandet har sværere ved at løbe af. Samtidig står brædderne ustabilt på krumningen.
Nogen der har stentavlerne på hvad som er det rigtige valg?
Træterrasse, trykket træ 145x28 De fleste steder... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Select fra Frøslev henviser til kvaliteten af imprægneringen og ikke opsavningen. Rillerne skal sikre overfladen ikke er al for glat at gå på når brædderne er våde.

Hele sagsforløbet understreger vigtigheden af selv udvælge de brædder man skal bruge - det kan ikke betale sig i magelighedens navn at bestille tilbagelænet bag en skærm, og så efterfølgende bruge tid og kræfter på klager og ombytning - det forsinker kun projektet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Larsen3100 skrev den 22-01-2020 21:15:51

Hej Natur, det er min sløve fuksvans der har efterladt det flotte skær :-)

 Ok - det havde jeg ikke lige gættet på..  jeg var bange for, at det var rillerne, der så sådan ud hele vejen hen... (så skulle de i hvertfald vende nedaf ;-) )

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Frøslev angive selv at rillerne skal være i marvsiden og marvsiden skal ligge opad. Bliver interessant at høre hvorfor de leverer træ til trælasten med rillerne på den forkerte side af træet.
Er der nogen der har forklaringen på hvorfor brættet på foto krummer den modsatte vej af normalen ?

Det er vist bare pinligt for Frøslev.. spændende at høre hvad de siger..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mit bud vil være at det krummer som vist fordi det er så pladdervådt. Så udvider træet sig mere i splintsiden. Når det bliver tørt vil det krumme som det skal. Du kan se at marven stort set ikke har trukket væske.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hej Kovas, det lyder logisk, tror du rillerne der er fræset ned også giver aflastning så træet nemmere kan bukke den modsatte vej?
Der er flere fejl i den sending du har modtaget.

Ud over riller på den forkerte side, er tørringen foregået lige lovligt hurtigt inden imprægnering og oppinding. Træet kan også være skovet på et forkert tidspunkt så veddet stadig er saftspændt.

En af disse årsager hælder jeg til siden marvsiden ikke har modtaget imprægnering som det ses af billedet.

Status er, at du aldrig vil få en terrasse uden gener med det stærekasse træ du har fået leveret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Larsen 3100, hvordan gik det med dine brædder og byggehandlen? 
Står selv i samme situation. 195 brædder hvor den rillede side skulle vende nedad i forhold til marven, men lægger jeg dem ned den glatte side opad, kommer der ligsom en lunke langs midten af hele brættet! Vender jeg den rillede side opad, går jeg imod alle retningslinjer om marvsiden opad, og derved en ringere holdbarhed og måske også nogle ender der vil rejse sig med tiden.
Hej Gøje, træet gik retur og fik nyt uden riller så det kan vendes korrekt. Fik fint nyt træ men der er så den detalje at der kommer trykspor på træets ene side efter transportlister(luft imellem brædder) og på et bræt finder du kerne i den ene ende og splint i den anden (540 længder). Men jeg fik da lov selv at vælge hvordan det skulle ligge. 
Så mangler du kun at få ombyttet det bræt med splint.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis