Alternativ forslag til nyt Betongulv i udhus.

Jeg har et udhus hvor jeg gerne vil have lavet et lidt mere “lækkert” gulv :-) 
Senere vil jeg gerne have isolering i væggen + loft, men ikke nødvendigvis varmekilde i rummet. Gulvet er pt. en 10 cm. betonplade støbt direkte ovenpå jorden i den ene halvdel + herrergårds fliser i den anden. Altså ingen kapilærbrydende lag eller isolering. Arealet er 30m2. Der er adgang fra vores hus og ud i udhuset. Huset er fra 1912
Er der nogen anderkendt måde hvorpå jeg kan få lagt klinker eller laminat trægulv på et sådant “undergulv” uden at brække det hele op og lave nyt helt fra bunden?
Opklodsede strøer med spånplader?
Fugtspærre folie + ny 10 cm.beton + klinker?

Palle
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal du høre:
rens nuværende gulv af og ret evt vippende fliser.
Bundremmen på dit skur, skal bruges som befæstigelse af strøer.
monter bjælkesko pr 60 cm i begge sider af skuret til at lægge strøer i. De skal ligge på samme led som i taget.
køb en rulle ukrudsdug og læg den ud på nuværende gulv. Den skal gå 10-15 cm op ad væggen. Tape banerne sammen. Nu lægger du strøerne i bjælkeskoene og skruer dem fast. Kontroller endeligt undervejs at de er i vatter, både den ene og anden vej. Pr 1 meter understøtter du strøerne enkeltvis ned til beton/fliser, feks med Knudsenkiler. mellem strøerne - op til overkant strø, lægger du Sundolitplader (flamingo). De fåes i 60 cm bredde.
sidst skruer du gulvbelægning på. Jeg har selv anvendt høvlede Utrykkede forskallinger på 20x95 med 3-5 mm mellemrum. De har ligget 10 år nu og fejler intet og har bekastning af en fyldt stålreol og kummefryser + alt det pingel man slæber sammen.

 

Det virker som en overkommelig opgave.
Hvad er formålet med ukrudtsdugen? At forhindre ukrudt?
Udhuset + beton/fliser virker ikke fugtige og pap kasser tager heller ikke fugt af at stå på gulvet. Men alt er jo relativt.
Hvis der alligevel er opstigende fugt, kan den fugtige luft så “angribe” strøerne og danne råd/skimmel under gulvet i din konstruktion? Eller er det de 3-5 mm mellemrum der ventilere det væk?
Tænker jeg gerne vil have et gulv uden mellemrum. Så kan din konstruktion fungere med et lukket spånplade undergulv?

Palle
Dugen er blot for at holde EVT senere opstigende fugt ude. Du kan såmænd også bruge en “JemogFix” pressenning. den nederste rem på huset er løftet lidt fra jorden. Når du lægger strøer i årene, er der lidt luft under. Her bør du understøtte med kiler, foldet tagpap ol, som kan tåle fugt.  dugen skal op ad væggen en smule, så kan der ikke komme råd i træet. Det holder også træk ude.understøtningerne på strøer, er fordi jeg ikke ved hvor tykke de kan blive.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis