Lovlig tilslutning

Ville købe en waterblock til vaskemaskinen, men fik at vide at installationen skulle være lodret for at den fungerede og at det var måden at lave en ordentlig installation på. Bliver derfor i tvivl om min installation (se billede) overhovedet er lovlig (waterblock var bare for en sikkerhedsskyld men er vist ikke påkrævet i bygningen)?
Pf tak :-)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan umiddelbart ikke se noget der ikke er lovligt, men kønt er det ikke. Hvis du vil have Waterblock monteret, skal vandhanen flyttes længere op, måske til enden af pex-røret.

Søren O
 Det du har på den yderste tilslutning er ikke en waterblock. Det er sådan set bare magnetventilen der er flyttet ud lige ved vandhanen. Så er der kun tryk på slangen når maskinen tager vand ind.
Skal man argumentere for en bedre placering, så ligger tilløbs slange inden i en anden slange. HVIS tilløbs slange bliver utæt skal vandet sive ned i yderslangen og løbe ud inde i bunden af opvasker. Der sidder en føler som lukker for magnet ventil og sætter maskinens pumpe i gang vedvarende.
For at den sidste funktion virker optimalt skal tilslutning sidde både lidt opad og samtidig ikke helt i bunden af skabet.
Som din er placeret vil der i uhelds tilfælde kunne sive lidt vand ud i køkkenskab Inden det kommer ned til føleren under maskinen.
Waterblock tillader kun en indstillet mængde vand i hver portion. Og den skal monteres lodret for at fungere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan ikke tro at det er ulovligt med vandret udløb fra en vandhane, men normalt er det upraktisk.
Så vidt jeg kan læse, SKAL aquastop monteres lodret.

Søren O
Det der sidder yderst på opvaskeslangen kan sagtens fungere som aquastop hvis maskinen er indrettet til det. Og ja normalt skal den monteres lodret for at den virker - du kan tjekke i manualen til din opvaskemaskine om det er gældende for dig. Hvis det er så virker den ikke pt.

Jeg ville også få flyttet vandhanerne højere op

Ask
Waterblock LINK er et og den magnetventil du har er noget andet. Den sidste er opvaskemaskinen født med, hvorimod waterblock er noget ekstra man monterer imellem vandhane og slangen.
Jeg mener for så vidt at din installation er ok. da en utæthed vil sende en del vand ind under maskinen. Det er forholdsvis tæt ved yderslangen og magnetventil. En meget lille utæthed kan da måske dryppe lidt i skabet men det er jo ikke så farlig
Og husk der er kun tryk på slangen under vandindtag.
Slangen bagved ( måske denne er vaskemaskine ) har ikke denne sikkerhed så det var sikkert her du havde tænkt dig waterblock.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar til alle, dejligt med et forum som dette:-)   Hvis det skal gøres helt rigtigt, skal der altså et 90gr knæk op ad og så et 90 gr knæk vandret, så en fordeler og genbrug af haner så nuværende aquastop og fremtidige waterblock peger nedad, som jeg læser det. Det bliver det squ ikke kønnere af og vil tage rimelig meget plads i skabet :-).  Tjekker lige om den nuværende aquastop på opv maskine må være vandret som den er og lader det afgøre om det er noget jeg vil rode mig ud i.
Må man gøre det selv ?
Er der nogen der ved om der er tilbageløbsventil i haner som dem på billedet (det plejer der i hvert fald at være på fx udendørshaner), for det er lovkrav i installationen forstod jeg på den kære dame i butikken...
Du kan proppe den sidste T udtag af, Og så dreje begge så den første vender ind imod bagvæg. Her kommer så et passende nippelrør, bøjning og et rør opad helt inde ved væggen. Så har du ikke så meget nede i bunden af skabet. På enden en det lodrette rør monteres et T og så kan vandhaner sidde på hver side og med tuden nedad.
Om pladsen og begge slangers længde tillader har jeg svært ved at se. Men det er altid godt at få det bagud og opad i skabet så er der bedre plads.
Og nej du må ikke selv lave det da det er før dine vandhaner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis