Udfordringer med gammelt lampeudtag

Jeg er flyttet i lejlighed i en bygning fra ca. 1930 hvor lampeudtagene ser meget forældede ud. Et af dem (se billede) er uden dæksel og har 4 huller, og var helt malet til så man kan ikke se nogen mærkninger (N/M1/L), men jeg har skrabet lidt maling af for at få adgang til skruerne. Der stikker kobbertråde fra installationen (en tyk tråd, ikke de små tynde) ud fra hul 2 og 3 (som nummereret på billederne). Hvis jeg løsner både de øvre og nedre skruer ved hul 2 og 3 falder hele porcelænsudtaget fra loftet, dvs. det har hængt fast i kobbertrådene. Så fik jeg øje på en kort kobbertråd fra installationen ned til hul 1 (se billede 2) som dog ikke er skruet fast og når ikke hele vejen igennem udtaget som i hul 2 og 3.

Jeg har forsøgt med polsøger, og i både hul 1 og 3 lyser/slukker polsøgeren når kontakten på væggen tændes/slukkes. Hul 2 lyser aldrig. Hul 4 er helt tomt (ingen kobbertråde eller skruer), og jeg har fået at vide fra viceværten at det skal være tomt. Han siger endvidere at udtaget er ikke beregnet til jord, og vil mene at det hele burde fungere/er blevet tjekket inden jeg flyttede ind.

Er der nogen her som har set noget lignende eller har forslag til hvordan jeg kan tilslutte min lampe til dette? Det er vel ikke meningen at den brune og blå ledning fra lampen skal proppes i de huller hvor der allerede sidder kobbertråde fra installationen så de rører hinanden direkte?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at sætte den blå fra lampen i hul 2 og den brune i 1 eller 3. Ellers prøv 1 og 3.

fase
S. Fabrin skrev den 21-01-2020 15:07:41

Prøv at sætte den blå fra lampen i hul 2 og den brune i 1 eller 3. Ellers prøv 1 og 3.

Vil det sige at de godt må være i direkte kontakt med kobberet fra installationen?

 

Nej det må de ikke , der skal være 4 små tomme bøsninger hvor lampeledningene skal i , er der ikke en stor og lille skrue i siden ud for hvert hul , den lille skrue er til lampen den store en til den faste installation som kommer bagfra og den skal ikke røres.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 21-01-2020 17:42:50

Nej det må de ikke , der skal være 4 små tomme bøsninger hvor lampeledningene skal i , er der ikke en stor og lille skrue i siden ud for hvert hul , den lille skrue er til lampen den store en til den faste installation som kommer bagfra og den skal ikke røres.
Alle skruer ser identiske ud i størrelsen, men ud fra det du siger tænker jeg det må være en fejl at kobberet fra loftet kommer hele vejen gennem udtaget på den anden side, det er skruet fast med både den øvre og nedre skrue i hul 2 og 3, så det må forkortes hvis jeg skal skrue min lampeledning fast med de nedre skruer. Må man godt selv justere på ledningerne i den faste installation, eller skal man have fat i en elektriker? 
Kan du løsne den nederste skrue og få lampe ledning op ved siden af de lange ledninger så er det ok.
Så snart du piller oven over udtag er det fast installation og dermed autorisations krævende.
Ledninger skal i hvert fald klippes lidt så den af isolerede del ikke kan nå så langt igennem udtaget. Man vil nok skrue den nederste skrue helt ind, så den spærrer for at ledninger ovenfra kan komme videre forbi.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 21-01-2020 22:45:38

Kan du løsne den nederste skrue og få lampe ledning op ved siden af de lange ledninger så er det ok.
Så snart du piller oven over udtag er det fast installation og dermed autorisations krævende.
Ledninger skal i hvert fald klippes lidt så den af isolerede del ikke kan nå så langt igennem udtaget. Man vil nok skrue den nederste skrue helt ind, så den spærrer for at ledninger ovenfra kan komme videre forbi.

Pt. kan jeg ikke få lampeledningen tilsluttet med de nederste skruer uden at de rører kobberet fra den faste installation direkte (i hul 2 og 3). Det vil kræve at jeg forkorter kobberet fra den faste installation, men det kan jeg forstå at jeg ikke selv må gøre. Så er der vel ikke andet end at tilkalde en elektriker? 

Du bliver nødt til at tilkalde en elektriker, så du får styr på opgaven. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også