"ludning" af rustikloft

hej
jeg har et rustikloft i stuen som er blevet ludet engang for ca 10 år siden. jeg har vasket det ned i grundrens, købt Trip Trap Panalehvid ekstra samt nogle dyre Anza lakpensler.
Jeg er så gået igang, men hold da op et hårdt arbejde.
Det føles som om der er modhager på når jeg glatter maling ud i et tyndt lag. Til at starte med kører maling fint men derefter som laget bliver tyndere, begynder det at blive hårdt.
Nogen ide om der er noget jeg gør forkert eller evt anden pensel jeg skal bruge?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej der ikke noget galt det er mangel på farve og tegn på at træet kan tage i mod farven

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Men hvis der kommer mere på penslen eller på loftet så bliver der en masse hvide streger syntes jeg?
Jeg har ikke kunnet finde et billede af nogen der har lmalet deres loft med panelhvid, så man kan se hvordan det færdige resultat ser ud?
Eneste jeg har fundet er de fine reklamer hvor det ligner købt ludet loft og hvor der ikke er maling på den pensel personen står med?
Jeg har andre steder i huset hvidludet rustikloft som er købt sådan, og der er der ikke hvide streger på, men helt glat?
Lad mig lige høre hvad i mener, for som jeg kan forstå skal jeg trække den overskydende maling væk igen så der ikke ligger et lag?
Jeg har "luddet" et brædde loft i vores tidligere hus.
Jeg tog et bræt af gangen, først med pensel, og mens det var vådt tørrede jeg efter med en klud, for at jævne det ud.
Det tog selvfølgelig tid, men gjorde også at man ikke får de synlige overgange fra penslen.
Jeg har desværre ikke nogle billeder af det, da det var før min digitaie-foto tid  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Måske husker jeg helt forkert, men Trip Trap Panelhvid Extra har da ikke noget med lud at gøre ?
Er Panelhvid Extra ikke netop en dækkende maling ?
I så tilfælde bliver det svært at få til at ligne ludbehandlet træ, så meget kan det vist ikke trækkes ud.
Panelhvid er en form for lasur - transparent maling. Det er ret tricky at lægge på, for overlap eller uens mængde giver farveforskelle. Jeg havde glatte/høvlede lofter, og trak det på med en almindelig fiberklud - et bræt ad gangen og så få strøg som muligt over samme parti. Det løber for meget til at jeg gad med pensel. Jeg trak efter med en stor svamp, som sikrede et rimeligt ens resultat. Brugte en svamp jeg satte på et pudsebrædt til forlængerskaft . Det letter arbejdet betydeligt og giver bedre resultat at du kan tørre hvert bræt ad en gang i hele sin længde gående nede på gulvet.

Mvh Troels
Er det så med en tør svamp du har gjort det?
Fugtig/vreden - den skal skylles ofte, for den samler en del pigment op.

Mvh Troels
Takker for indputtene. Vi er blevet eneige om at skyde et nyt ludloft op på det gamle istedet for :) Det andet er et kæmpe arbejde, og skal man have en maler ud, så er det billigere med et nyt loft
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også