plug-in hybrid??

Hej LDS'ere,

Min far har fået en ide om at han vil have den nye Ford Kuga Plug-in hybrid, hvilket jeg synes giver mening for dem, da langt størstedelen af deres kørsel er til om fra arbejde (ca. 20km hver vej).

Men jeg har lidt svært ved af afgøre hvad det smarteste er i forhold til ladningen af denne bil.

Den har et 4,2kw solcelleanlæg på taget, som jo for nyligt er skiftet over til den nye afregningsmodel hvor strømmen bliver afregnet hver time.
En af ideerne med at få den bil, var netop at bruge noget af det strøm som man ellers skal sælge billigt til elselskabet.

En Løsning kunne jo være at få et stort batteri til at lagre strømproduktionen, da bilen normalt først er hjemme fra arbejde klokken 17 hvor der jo ikke er meget sol på nogle tidspunkter af året.
Men som jeg kan læse det på nettet, er man nød til at investere i et lithium batterilager hvis man vil have noget der faktisk virker, og det virker til at koster en formue, faktisk uden at det er særligt stort og kan rumme de store mængder effekt.
Jeg tror også som udgangpunkt at man skal have en hybrid inverter for at kunne tilslutte et lager ordentligt? i dag har de en Danfoss tlx 6 inverter, som jeg ikke tror er beregnet til den slags

Jeg har også læst at man kan få afgiftreduktion på sit el til en el/hybrid?
men skal man så tegne et abonnement vedf.eks clever, eller kan man gøre det selv hos sin eludbyder? - og kan man overhovedet det når man har solceller???
For man kan vel ikke få afgiftreduktion af strøm man selv har produceret? :D

Jeg håber i forstår spørgsmålet? :P
På forhånd tak og god dag.


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke få afgiftsreduktion fordi du har en elbil, du kan tegne en abb. ordning med f.eks clever, så du kan lade så meget du har lyst til for en fast pris om måneden. prisen er fastsat efter hvilken bil du har.(Plug ind hybrid eller elbil)

Du kan få afgiftreduktion hvis du har elvarme, Men uanset hvad kan du ikke spare en afgift du ikke betaler, dvs den el du selv producere kan du ikke spare noget på, det ville da også være underligt hvis det var tilfældet.. 

batterier til husstanden er dyre, ligesom batteriet i elbilen er ret så dyrt, men nu er der jo ikke et ret stort batteri i en plug in hybrid, det er vel ikke engang på 10Kwh? dvs udgifterne til at lade det helt op fra 0-100% fra stikkontakten er hele 22 kr med fuld afgift.
ja jeg kan godt se de skriver om en afgiftreduktion, det havde jeg ikke hørt om før, men det er jo ikke aktuelt på den strøm i ikke betaler afgift af. boksen har nok sin egen elmåler, også er det surt at spare på afgiften, men stadig betale for strømmen, for strøm i selv har produceret.. 
Godmorgen,

Nej jeg er med på at det ikke er aktuelt med den strøm man selv producerer.
Problemet som jeg ser det er,at man skal lade bilen (i hvert fald store dele af året) efter at solen er gået ned, da bilen nok først er hjemme fra arbejde klokken 17.
Og som jeg har forstået den nye ordning på solceller, at det bliver afregnet for hver time.
Så man har produceret en masse strøm i løbet af dagen hvor man har solgt det til "nettet" til 0,6kr mener jeg det er, hvorefter man skal købe det til 2,3kr om aftenen for at lade sin bil.
Der ville et hybrid solcellesystem jo være smart, men et stort batteri, så man kunne gennem strømen til om aftenen, men det er bare rasende dyrt, især hvis der også skal købes en ny inverter for at få det til at virke.

En anden ting, det kunne også være smart hvis man havde en luxmåler på sin lader til bilen, så den primært ladede når der var sol, og ellers efter midnat, så man var sikker på der var strøm på næste morgen, men det ved jeg ikke om findes i laderen.

God dag til jer alle

 

Jeg mener du blander nogle ting sammen. På den gamle ordning fik vi 0,6kr for strøm som vi ikke havde brugt når året var omme. nettomålerordningen. den nye time afregning betyder (som jeg har forstået det) at du sælger det strøm du ikke bruger på timen til spotpris i markedet ( 15-25øre) bruger du så srøm om aftenen køber du til spotpris igen + et tillæg som elleverandøren bestemmer. En af forskellene er at du nu også kommer til at betale moms af det købte strøm. Og du skal være opmærksom på at du har den rigtige måler. Summationsmåleren registrere alt ind og ud på alle faser og du betaler kun for differencen hvis du har en fase måler kan du ende med at betale for strøm du bruger på en fase samtidig med at du levere ud på nettet på en anden fase.
Når året så er omme beregnes det så om du har brugt mere end du har produceret og det skal så betales med 2,20kr.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jeg tror du har ret Kovas, hvis det hænger sammen som du beskriver, har jeg misforstået det.
Jeg har dog stadig lidt svært ved at gennemskue hvad detbetyder i sidste ende.

sidste år havde den et elforbrug på ca. 5.000kwh'er og producerede 4.200kwh'er.
Så det var jo ikke alverden den betalte for strøm.

 

Ved du hvad jeg kan heller ikke finde ud af hvad det rent faktisk vil betyde for mig.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Godt det ikke kun er mig ;P
Så må vi håber der kommer en på banen, som kan forklare det, så selv jeg kan forstå det :D

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis