Høj fugtighed i skur

Jeg har et ca 30 m2 skur hvor jeg har store problemer med fugt. Har haft en måler på og fugten er 85% selv på en flot solskinsdag som igår. Der føles meget fugtigt og klamt i skuret. Fugtigheden var langt lavere udenfor end de 85%. Fugtigheden var 99% her til morgen, og det nærmest drypper ned fra tagget. Dør og vindue står åben når der er tørt.


Skuret er uisoleret. Med glas vindue og dør mod syd. Jeg har en "Duka EL 700 Q TH" til udblæsning, kørende 24/7 i modsat ende af dør og vindue. Den har en Kapacitet på 68 m3/t. Så luften skulle gerne gerne blive udskiftet mange gange om dagen. Skuret er tæt men ikke 100% tæt, kan se sollys oppe under sternen. Skuret har sokkel med træbeklædning helt ned til sokkel. Så der er ikke luft nedefra.


Tanken var at ved at lave skuret forholdsvis tæt kunne jeg få fugtigheden lavere indvendigt end udvendigt.
Bør jeg også installere en friskluftsventil til indblæsning? Med denne løsning vil jeg vel aldrig få lavere fugtighed end ude. Det kan måske slet ikke lade sig gøre uden opvarmning? Hvor meget ventilation vil der skulle til for at få fugten ned i et uisoleret skur.

Hvad er det bedste jeg kan prøve for at få kontrol på fugten i skuret?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Terrændæk er fliser med 10 cm sand og plastikdug.
Det er ståltrapez.
Det er derfra fugten kommer. Står giver utrolig megen kondens. Eneste redning er, at tage pladerne af og montere undertag (dug).

 

Du mener årsagen til den store mængde fugt er at vi har valgt stål på taget? Selvom vi installere godt med udluftning vil stålpladerne skabe så meget kondens at fugt problemerne fortsat vil være store.
Annonce
Nu ved jeg ikke hvordan dit tag er opbygget, men en mulighed kunne være at montere undertaget nedefra.
Prøv at lig et stykke plastik på gulvet, og sæt det fast med gaffertape, kommer der kondens på, kommer der også fugt op nedefra.

Vi prøver igen, i morgen --
Vil lige prøve dit tip senere idag, tak. Her er lidt billeder af taget og resten af skuret. Fugten viste 99% her til morgen og drypper som det ses fra taget.
Jeg har en lille skur, med samme opbygning af spær og lægter, dog er der enkeltlags plasttag på.
Det gav også en del kondensdryp fra taget, jeg skruede troltekt plader op på lægterne mellem spærene. (først forskallingsbrædder langs med spærene, mine spær ligger så tæt jeg kunne nøjes med to forskallingsbrædder i hvert fag.)

Fidusen ved tolags er, der kommer stillestående luft, mellem de to lag, så der ikke tilføres yderligere fugtig luft.


Vi prøver igen, i morgen --
altså! At montere undertag UNDER lægterne er aldeles NO GO! fugten bliver oppe i tagkonstruktionen og rådner lægterne. Det tager en weekend at hive de plader af og montere tagdug med klmelister. så er du ude af de problemer. Troldtekt er også som at tisse i bukserne. een dag er de færdige og du er lige langt. Først som sidst. Det er spildt arbejde, ikke at lave det rigtigt.
Bare lige for at være sikker på vi ikke har set os blindt på taget. I tror på at årsagen til fugt problemerne er ståltaget, som skal have tagdug / undertag for ellers kommer der fugt problemer i skuret. Ved at udbedre det bliver indeklimaet bedre? ville være lidt øv at bruge en weekend og så det ikke giver resultater. tak.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis