Hvordan fjernes melamin på køkkenlåger

Hej alle,

Er der nogen der ved om det er muligt at fjerne melamin fra køkkenlåger og i så fald hvordan?

Jeg har nemlig nogle låger hvor melaminen har løsnet sig nogle steder og tænker derfor jeg jeg vil fjerne alt melaminen på alle låger for efterfølgende sprøjtemale lågerne.

Umiddelbart var ideen at varme melaminen/limen op med en Varmepistol så man nemmere kan løsne det melamin der sidder fast.
Men er i tvivl om det er nu også er til at gøre uden stor besvær.

Jeg hører gerne hvis i har erfaring med dette eller noget lignede :-)

På forhånd tak.

Vh. Morten.

Vh. Morten
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du ikke fjerne du det så er der kun meget porøst spånplade tilbage, der vil smuldretotalt og falde fra hinanden,jeg tro faktisk at jeg vil gå så langt som at sige det er 1 milliard % umuligt....
Det hedder nok nærmere nye låger. 

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Melamin er valset på med højtryk og kontaktlim. Bagved er ingenting. Nye låger.

 

Ja det var også min første tanke at det ville være meget porøst. Men de steder det allerede har løsnet sig er det stadig helt fast og det ligner faktisk mdf og ikke spånplade. Se evt. billede.

Uldal... er det ikke laminat du mener?

Vh. Morten
Det du viser på billedet er kantbånd der er løst. Kantbånd plejer at være ABS-plast.
Er det kun kanterne der er løse? Så kunne du måske få sat nye kanter på.
Melamin kan ikke pilles af. Jeg arbejder på møbelfabrik hvor vi anvender masser af melamin plader. Jeg har aldrig set løs melamin. En del af pladerne anvendes som de er, selv bliver der sat kanter på. Den sidste del af pladerne pudses og lakeres. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Kermit,

Det der sidder på kanten er det samme som på fronten. Det hænger fysisk sammen. Se også billede:

Men det er primært på fronterne at melaminen er løs (cirka ø20-30cm) midt på fronten af en del af lågerne.

Melaminen på bagsiden hænger dog ikke fysisk sammen med kanten. Og det virker også til at det på bagsiden sidder bedre fast end det på fronterne.

Men spørgsmålet er måske om det overhovedet er melamin?


Vh. Morten
Det er helt sikkert ikke melamin. Tror nærmere det er en form for plastfolie. Det passer også med det du siger at kanterne hænger sammen med forsiden, men ikke bagsiden.
Hvis du ikke finder en metode til at få al folien pillet af, tror jeg kun en nedpudsning på et snedkerværksted kan redde lågerne. Og det tror jeg ikke kan betale sig.
Jeg ser to løsninger: Enter laver du slev nogle nye låger i MDF og får dem lakeret, eller også køber du nye låger enten ved producenten af køkkenet eller ved et af de firmaer der reklamerer med køkkenrenovering.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg tror du har ret. Jeg prøver at varme på det og ser om det kan løsne det. Ellers må jeg igang med mdf-pladerne :-)


Vh. Morten
Hej Morten

Har du lyst til at dele hvordan projektet gik med at fjerne folien, jeg er selv i samme situation med folie der løsner sig er og grimt.

vh. Jakob
Hej Jakob,
​Jeg er ikke kommet igang med projektet endnu.
Men skal nok give en melding når jeg har løst opgaven - på den ene eller anden måde ;-)

Vh. Morten
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også