Lysdæmper/afbryder med 4 ledninger

Jeg er strandet i mit forsøg på at flytte afbryder/dæmper til en anden placering i lokalet.Som det ses på billedet er der 4 ledninger tilsluttet.Jeg har forlænget alle 4 ledninger med et 15 meter langt kabel, og tilsluttede til samme positioner. Først blinkede lyset helt vildt, så virkede ingenting. Nu virker kun tænd/sluk. Og kun hvis jeg afmonterer de to nederste + og -, som jeg går ud fra styrer selve dæmperen. Hvis alle 4 sidder i, virker intet. 
Jeg har prøvet at lave en reverse og monterede igen som oprindeligt, uden forlængerkabel, men her sker nu det samme, ingen dæmpemulighed.

Kan der være røget en slags sikring inde i dæmperen? Jeg har prøvet at søge efter denne slags dæmper, men kan kun finde dem til 3 ledninger.
Håber nogen kan hjælpe 🙏

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på, at den grå ledning er i den rigtige klemme. Det ser ud, som den er monteret ved siden af klemme 4.

fase
Kan du styre lys niveau fra en anden drejeafbryder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
El Thoros skrev den 18-01-2020 23:39:00

Helt sikker! Billedet er taget da alt virkede, inden jeg fik spoleret noget.
Glemte at nævne, at der ikke er korrespondance med en anden afbryder.

 Der må være en forbindelse til noget andet, eftersom der er ledninger i klemmerne 3 og 4. Klemmerne 3 og 4 er også benævnt 1 til 10 volt. Det er normalt en spænding, der bruges til styring. Du kan måske finde noget om din afbryder på www.unotech.dk Det er svært at afgøre hvilken afbryder det drejer sig om uden at se forsiden.


fase
Jeg har prøvet at google den web adresse og kommer til et industri isolerings firma i Hobro. Jeg kender ikke dæmperen.
UNDSKYLD jeg havde vist stavet det forkert. Det er en tidligere Køge virksomhed som nu er overtaget af Servodan.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er her jeg bliver i tvivl. Denne lysdæmper har 4 ledninger tilsluttet, alle andre jeg har set (og selv har) er der kun 3 ledninger. Ved ikke hvordan jeg skal tilslutte.
Hvor er ledningerne i klemme 3 og 4 tilsluttede i den anden ende. Andre lysdæmpere med tre ledninger er ikke beregnede til svagstrømsstyring med 1 til 10V.

fase
Hvilke lampe tænder dæmpere?
Det er jo en 1-10v dæmper, som normalt bruges til at styre lamper med indbygget spoler der kan styres via 1-10v signal.
Klemme 1 & 2 er bare et kontakt sæt, som højst sandsynligt bare sender en tændledning videre til lampen.
Det er nogle indbyggede loftlamper, en slags lyskasser. Jeg kan ikke komme til dem for at se nærmere.
Hvis nu kontakten er gået i stykker, vil jeg så kunne sætte ledning 1 (som er fase) og ledning 2 (går ud fra at det er nul) til en almindelig afbryder?
Og kan jeg gøre noget for at kunne dæmpe dem efterfølgende?
Du kan skifte din måske defekte afbryder ud med en almindelig afbryder. Du monterer ledningerne fra 1 og 2 i afbryderen. De to ledninger benævnes fase og tændledning. Men prøv at forklare, hvor ledningerne 3 og 4 ender.

fase
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis