Lysdæmper/afbryder med 4 ledninger

Jeg er strandet i mit forsøg på at flytte afbryder/dæmper til en anden placering i lokalet.Som det ses på billedet er der 4 ledninger tilsluttet.Jeg har forlænget alle 4 ledninger med et 15 meter langt kabel, og tilsluttede til samme positioner. Først blinkede lyset helt vildt, så virkede ingenting. Nu virker kun tænd/sluk. Og kun hvis jeg afmonterer de to nederste + og -, som jeg går ud fra styrer selve dæmperen. Hvis alle 4 sidder i, virker intet. 
Jeg har prøvet at lave en reverse og monterede igen som oprindeligt, uden forlængerkabel, men her sker nu det samme, ingen dæmpemulighed.

Kan der være røget en slags sikring inde i dæmperen? Jeg har prøvet at søge efter denne slags dæmper, men kan kun finde dem til 3 ledninger.
Håber nogen kan hjælpe 🙏

Jeg er strandet i mit forsøg på at flytte afbryder... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Imaster oh ja det er naturligvis en god mulighed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så lykkedes det at få afmonteret en af de 9 lamper. Der er tilsyneladende en transformer til hver lampe.
Ud fra dette, er det så ikke mest sandsynligt at dæmperfunktionen er røget på kontakten? Og vil den jeg har bestilt kunne virke?
Det viser sig nu, at den sorte og den grå ledning måske hører til i kablet fra afbryderen og til armaturet. Det tyder så på, at dæmpningen 0-10 V sker i afbryderen samtidig med at afbryderen virker som enpolet afbryder. Det betyder så igen, at der formentlig ikke er noget potentiometer til regulering af lyset, men at det forgår i afbryderen. Så din afbryder er måske afgået ved døden. De sidste billeder har givet oplysninger, som ikke har været til stede før.

fase
Men vil jeg så stadig kunne forvente at den bestilte dæmper virker, hvis den tilsluttes sort og grå ledning? Altså separat fra afbryderen, som nu er monteret til tænd/sluk på brun og blå ledning?

Jeg ser ingen problemer i at tilslutte den bestilte dæmper uden at beskadige armaturene. Så prøv det bare. Problemet i at rådgive på afstand er, at man rådgiver ud fra de givne oplysninger og uden mulighed for at måle på systemet. I dit tilfælde er der først på det sidste givet oplysninger om armaturerne. 

fase
Annonce
på 1. billede er teksten lidt utydelig men man kan tyde 2. linje sådan 0 - 10 v dimming LED driver 
På det 2. billede står der tydelig i 2. linje 0-10 v D- - - og på 3. billede ved tilslutning 0 - 10 v dim.
Så dæmpningen foregår i driver til lamper med et 0 - 10 v signal fra din dreje dæmper nede i stuen. Jeg vil ikke mene at en almindelig lysdæmper kan dæmpe de lamper.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I dag fik jeg det til at virke som jeg ønskede det, med den nye separate dæmper. 
Tusind tak for hjælpen til jer, der har kommenteret - uden jer var jeg ikke kommet i mål 🙏

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis