Efterskruning af stavparket

Hej LDS-folk!

Jeg skal til at efterskrue mit lakerede (hvidpigmenteret) egetræsparketgulv på strøer, for at få trukket gulvet ned til strøerne hvor det blev lagt for 20 år siden.

Min plan er følgende:
1) Fastlægge placering af strøer m. detektor gennem 21 mm parketgulv
2) Forbore Ø8 hul m. fladbor i 4 mm dybde
3) Efterskrue m. PLATA-Flex 4,2x55/35, hoveddiameter 7,5 mm
4) Efterfylde m. POLYFILLA Plastisk Træ, mix af farver hvid/eg for at ramme pigmenteret nuance
5) Evt. efterslibe og give en plet halvmat gulvlak.

Jeg forestiller mig at det drejer sig om 10-15 steder denne løsning skal anvendes, fordelt på 90 m2. Umiddelbart tænker jeg at jeg vil forsøge at ramme strøen hvor gulvet oprindeligt er sømmet.

Er der nogen erfarne LDS folk som mener at et af ovenstående punkter kan gøres smartere, eller at der i processen er noget jeg skal være opmærksom på?

Alt input er som altid værdsat :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan være opmærksom på; om det er gulvbrædderne, som har løftet sig fra strøerne, eller om det er strøerne, der har løftet sig fra opklodsningerne.

Venlig hilsen
Knud
Mit bedste bud er, at det er gulvbrædderne der har løftet sig. Hvis det var strøerne som havde løftet sig fra opklodsningerne burde man kunne fremtvinge en lyd når de stødte sammen ved at hoppe vil jeg mene, men det eneste der kommer er en knagen og man kan se at afstanden mellem gulv og liste øges med et par mm visse steder. 

Ingeniør født med ti tommelfingre
Lige en ting omkring hullerne..
Gør dig selv en tjeneste og lav nogle propper til at dække skruehullerne i stedet for en tarvelig løsning med alskens "snask" der fyldes i hullerne.
Med propper kan det laves næsten usynligt, og hvis du en dag skal slibe/efterbehandle gulvet, kan en prop også klare det.
Du kan lave propperne af en rest af det samme gulv eller noget tilsvarende egetræ og et propbor.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik,

Tak for input!

Jeg har godt overvejet løsningen med propper, men er i tvivl om hvordan jeg lettest rammer den nuance som gulvet har nu.. Jeg tænkte egentlig at kemisk/plastisk træ kunne give den mindst synlige løsning. Eftersom gulvet er hvidpigmenteret er der MEGET langt fra nuancen på almindelig eg.
Hvis jeg laver hullerne 4 mm dybe vil de være under parketten og dermed rammer jeg ikke skruen ved en slibning, men måske det er en ringe løsning alligevel..

Såfremt jeg vælger prop-løsningen, hvilket bor vil du så anbefale? Er det et fladbor jeg så skal have fat, med tilhørende propbor?

Ingeniør født med ti tommelfingre
Det kunne feks være sådan et sæt klik her ....men de fås i flere størrelser, jo mindre du vælger jo mindre synligt bliver det færdige resultat.
Det flotteste resultat får du hvis du har en rest af gulvbrædderne, som du kan lave propperne af.
Så borer du 2/3 del igennem brættet og vipper propperne ud med et stemmejern.
Så skal propperne bare bankes(med lidt lim) i hullerne der er boret så proppen lige stikker 2-3mm over så du har noget at slibe i.
Husk at vende proppen så årerretningen er den samme i gulvet.
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Jeg har været forbi det lokale byggemarked og købt noget plastisk træ i hvid/eg, og så har jeg bestilt et 8 mm propbor også. Når jeg får propboret har jeg mulighed for at prøve mig lidt frem i skuret, men kan desværre ikke få fat i et gulvbræt mage til det vi har i huset.

Håber jeg at jeg kan proppe et hul boret med mit 8 mm fladbor eller 8 mm spiralbor så det ser pænt ud. Det må komme an på nogle tests i skuret hvorvidt det skal lave med plastisk eller ægte træ ;-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Nu skriver du godt nok det kan laves næsten usynligt med propper. Hvis det kan lade sig gøre bliver det naturligvis den løsning jeg går videre med, men jeg forsøger mig lidt frem :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Hvis du har den hvide lud eller hvad der er brugt på gulvet, er det jo en fordel at give det til brættet inden du skærer propperne  
Fladbor kan være svære at styre, men du kan hjælpe det ved at bore igennem en klods. Det giver dig bedre styr på det når du skal til at bore i gulvet.
Husk du skal bore med det store bor først, og derefter med et mindre bor til din skrue.
Men det er en rigtig god ide at øve sig på noget skrammel, inden du slipper "maskinpistolen" løs på dit gulv  
Held og lykke.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja indfarvning af propperne har jeg også tænkt på. Godt tip med klodsen! Ideen med fladboret har været for at undgå flosset kant, men måske spiralboret faktisk er bedre til dette. Jeg må prøve mig lidt frem når grejerne ankommer :-)

Takker!

Ingeniør født med ti tommelfingre
Spiralbor er også gode, men det skal være dem med en spids, så du har noget at bore "videre" i, når du skal bore til skruen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis