Efterskruning af stavparket

Hej LDS-folk!

Jeg skal til at efterskrue mit lakerede (hvidpigmenteret) egetræsparketgulv på strøer, for at få trukket gulvet ned til strøerne hvor det blev lagt for 20 år siden.

Min plan er følgende:
1) Fastlægge placering af strøer m. detektor gennem 21 mm parketgulv
2) Forbore Ø8 hul m. fladbor i 4 mm dybde
3) Efterskrue m. PLATA-Flex 4,2x55/35, hoveddiameter 7,5 mm
4) Efterfylde m. POLYFILLA Plastisk Træ, mix af farver hvid/eg for at ramme pigmenteret nuance
5) Evt. efterslibe og give en plet halvmat gulvlak.

Jeg forestiller mig at det drejer sig om 10-15 steder denne løsning skal anvendes, fordelt på 90 m2. Umiddelbart tænker jeg at jeg vil forsøge at ramme strøen hvor gulvet oprindeligt er sømmet.

Er der nogen erfarne LDS folk som mener at et af ovenstående punkter kan gøres smartere, eller at der i processen er noget jeg skal være opmærksom på?

Alt input er som altid værdsat :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Hej LDS-folk! Jeg skal til at efterskrue mit... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lige nøjagtigt sådan et jeg har erhvervet mig, Ø8 fra dewalt ;-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Jeg har købt et sæt med forstner- og propbor, regner med at det er lavet så tingene kan bruges sammen. Men har godt set at man til Ø20 huller til gulv jacks fx anbefaler et fladbor af lidt mindre diameter

Ingeniør født med ti tommelfingre
Jeg er stødt på et problem efter jeg har erhvervet mig PLATA-Flex skruer fra NKT og prøveskruet lidt i skuret. Jeg synes ikke at de trækker det ovenliggende bræt til sig, og når jeg ser på hvordan skruen er lavet kan jeg da godt se hvorfor, der er jo gevind på den del som egentlig burde være glat! Jeg undrer mig dog, da jeg har læst her på LDS samt andre steder at netop denne skrue bør anvendes til formålet.

Bør jeg rende i byggemarkedet og købe en kasse 4,5x60/35 spunskruer istedet? Pointen er jo netop at trække gulvet til strøen, og er godt nok ked af at skulle lave om når først jeg er begyndt..

Ingeniør født med ti tommelfingre
Har jeg også overvejet, synes bare den sømspids lyder til at volde folk ret mange gener

Ingeniør født med ti tommelfingre
TiTomletIngeniør skrev den 21-01-2020 21:09:46

Har jeg også overvejet, synes bare den sømspids lyder til at volde folk ret mange gener

 Den kan også være irriterende, men det er den skrue du skal bruge. Ellers har wurth lavet en gulvskrue, som er helt kanon. 

For lige at følge op på projektet så har jeg nu iboret 10 stk monta-flex i gennem gulvet ned i strøerne i et område på ca 1m2, desværre uden at det har reduceret knagen fra gulvet.

Jeg er bange for, at jeg ikke slipper af med larmen medmindre jeg skifter hele gulvet, øv øv.

Det er nok desværre bare et problem, som jeg ikke kan lave et fix på :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis