Gulvvarme med Nordic 19 mm / 25 mm varmeplader

Hej
Jeg er helt ny herinde, og det her er mit første indlæg, håber nogen kan hjælpe mig.
Jeg har lavet mange ting, men nu er jeg i gang med mit livs største projekt.

Jeg har købt et hus, der er el-opvarmede, den skal skiftes til varmepumpe.
Jeg vil også have gulvvarmer i stueetagen der er 85 kvm.
om gulvet stå det her i energirapporten:

TERRÆNDÆK Terrændæk i tilbygning er udført af beton med klinker eller plastlaminatgulve. Gulvet er isoleret med 100 mm polystyrenplader på 200 mm løs Leca under betonen. Konstruktions- og isoleringsforhold er konstateret ud fra tegningsmateriale. Terrændæk er udført af beton med slidlagsgulv. Gulvet skønnes isoleret med 100 mm leca under betonen.

hvis jeg forstå det korrekt, så er det 200 mm leca, 100 mm isolering, 100 mm leca igen.
over det sidste 100 mm leca er der en slidelagbeton.

Lige nu har jeg 237 cm til luftet og det vil jeg helt ikke mister.

Jeg har tænkt mig at fjernet:
slidelaget og de 100 mm leca (forhåbentlig kommer jeg til de 100 mm isolering)
når alt det er fjernet vil jeg lægge 50 mm isolering (flamingo) også støbe 30-40 mm.
også kommer jeg klinker / parketgulv på.

spørgsmålet er, vil det være et problem at fjerne 100 mm leca og erstat det med 50 mm isolering (flamingo) ?
Hvis i har andre idéer, vil jeg være taknemlig for at høre det.

mvh Aram
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I dit udklip fra energimærkerapporten skulle der nok vlre et linieskift før det sidste 'Terrændæk', så det var sit eget afsnit. Jeg tror den sidste del beskriver forholdet i den oprindelige del af huset og så den første del udelukkende tilbygningen. Det giver mere mening ift. typiske konstruktioner.

Så du skal nok lægge en ny plan 🙂. Til den kan jeg tilføje at et betonlag bør være mindst 80 mm tykt. Du nævner ikke noget i dit indlæg om de 25 mm varmeplader som du har brugt i overskriften.
Det er ret åbenbart at det beskriver tilbygning først som bygnings sagkyndig har set tegninger på. Så resten af huset som han tager efter hvad der var normen på opførelses tidspunkt-.
Jeg ville nok ikke gå efter beton gulv men svømmende gulv med sporplader, gulvspånplader og en eller anden slags klikgulv. Den måde at lave gulve på er hurtigere at styre så du f.eks. får fuld besparelse ved solindfald natsænkning m.m.
En ting er din loft højde på 237 cm men lige så vigtig er at alle døre kan åbnes uden at nogen skraber imod gulvet.
Så hele gulvet skal hugges op. Isolering fjernes og leca graves væk. Jorden under graves ud til ca. 450 -500 mm under færdig gulvhøjde. ( tjek om inder mure skal under mures/ støbes. Der udlægges radon dug som klæbes til sokkel et stykke oppe
En del af flamingo lægges ind igen ca. 50 -100 mm da det er kapilærbrydende, Overfladen på flamingo rettes meget præcis af, det definere færdig gulvhøjde. Der lægges 300 mm eps styrke 250. Så udlægges sporplader F.eks. 22 mm ) , varmefordelingsplader, og gulvvarme rør. Oven over lægges gulvspån. ( f.eks. 22 mm ) og til slut klik gulv eller lignende.
Når jeg i hele forklaringen skriver ca. så er det fordi du skal bruge dine egne tal og lægge dem sammen for at finde den totale gulvtykkelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
AKjeldsen skrev den 18-01-2020 12:54:53

I dit udklip fra energimærkerapporten skulle der nok vlre et linieskift før det sidste 'Terrændæk', så det var sit eget afsnit. Jeg tror den sidste del beskriver forholdet i den oprindelige del af huset og så den første del udelukkende tilbygningen. Det giver mere mening ift. typiske konstruktioner.

Så du skal nok lægge en ny plan 🙂. Til den kan jeg tilføje at et betonlag bør være mindst 80 mm tykt. Du nævner ikke noget i dit indlæg om de 25 mm varmeplader som du har brugt i overskriften.

 
jeg har bare kopieret hvad der stod på energi rapporten. Men du har sikkert ret, jeg har gravet et sted i huset, og der var ingen isolering :(

Så jeg er gået i gang med at banke alt gulvet op, og der skal graves 40-45 cm under betonen op, så jeg få lavet gulv varme på den gamle måde.
Tusind tak for du bruge tid på at svar på spørgsmålet :)


ev elmand skrev den 18-01-2020 21:07:50

Det er ret åbenbart at det beskriver tilbygning først som bygnings sagkyndig har set tegninger på. Så resten af huset som han tager efter hvad der var normen på opførelses tidspunkt-.
Jeg ville nok ikke gå efter beton gulv men svømmende gulv med sporplader, gulvspånplader og en eller anden slags klikgulv. Den måde at lave gulve på er hurtigere at styre så du f.eks. får fuld besparelse ved solindfald natsænkning m.m.
En ting er din loft højde på 237 cm men lige så vigtig er at alle døre kan åbnes uden at nogen skraber imod gulvet.
Så hele gulvet skal hugges op. Isolering fjernes og leca graves væk. Jorden under graves ud til ca. 450 -500 mm under færdig gulvhøjde. ( tjek om inder mure skal under mures/ støbes. Der udlægges radon dug som klæbes til sokkel et stykke oppe
En del af flamingo lægges ind igen ca. 50 -100 mm da det er kapilærbrydende, Overfladen på flamingo rettes meget præcis af, det definere færdig gulvhøjde. Der lægges 300 mm eps styrke 250. Så udlægges sporplader F.eks. 22 mm ) , varmefordelingsplader, og gulvvarme rør. Oven over lægges gulvspån. ( f.eks. 22 mm ) og til slut klik gulv eller lignende.
Når jeg i hele forklaringen skriver ca. så er det fordi du skal bruge dine egne tal og lægge dem sammen for at finde den totale gulvtykkelse.

 Hejsa.. Tusind tak for grundig besvarelse.
Som jeg skrev så er jeg gået i gang med at banke beton op, også graver jeg 45-50 cm.

det jeg har fået at vide er:
Der skal være 5 cm grus
40 cm flamingo
armering ( 2 cm over flamingo)
varmeslanger sættes fast på armering
12 cm støb ( 2 cm under armering, 10 over armering)
men du vil heller have sporplader og varmefordelingsplader ? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis