Stribefundamenter - gulvkonstruktion sommerhus 117 m2

Hej, Vi har været så letsindige at købe en sommerhusgrund med elendige jordbundsforhold og et urimelig højt grundvandspejl.
Overside bæredygtig lag er 125 cm under terræn. Grundvandsstand er 20 cm under terræn.
Hvis vi vil lave et traditionelt terrændæk skal alt materiale ned til bæredygtig lag under hele huset udskiftes med en opbanket sandpude.
Da grundvandet står så højt skal det sænkes under udførelsen.
Pga. ovenstående udfordringer overvejer vi en løsning hvor vi graver 3 parallelle render ned til bæredygtigt lag. Én rende under hver ydervæg på langs og en på langs i midten.
Vores entreprenør mener at kunne grave renden og have betonkanonen holdende og hælde fiberarmeret beton i med det samme, så grundvandet ikke når at rende til.
Betonen afsluttes ca. 10 cm under terræn og der bores bjælkesko ned i betonen.
Vi afretter et lag sand og lægger alm. belægningssten under hele huset og ud over betonrenderne, så der er lukket af for skadedyr nedefra, og vi har et godt udgangspunkt til arbejdspladsen.
Her har vi så tænkt os at bygge en 30 cm trækonstruktion som er hævet 10 cm over belægningsstenene.
Trækonstruktionen opbygges som flg. fra bunden, 12 mm OSB plade isolering, dampspær og gulvspånplade.
Udvendigt beklædes soklen med cembritplader ned mod fliser og med en ventilationssprække med fint net hele vejen rundt om huset.
Jeg ved godt at det var en ordentlig smøre, men håber at det er til at forstå.
Vil nogen komme med inputs til løsningen.
Pft.
Vh. Jessen7000

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet med at støbe op af grundvandsspejlet er at du dels risikere tiløb af vand til din udgravning og derved ændre på v/c forholdet for din betonpasta, men din beton vil også have sværere ved at dehydralisere - dvs hærde. Hvis det bare er et sommerhus kunne du overveje punktfunderinger, f.eks som skruefundering fra Nemt Fundament.

 Certificeret Statiker

Jeg ville klart gå efter og sænke grundvandet mens jeg bygger det må være det billigste. Men den højde der er på grundvandet kan i ikke lave det nummer med at grave og støbe et fornuftigt fundament.

Du kan eventuelt lave det på pæle. Det kan laves som du beskriver og er ikke så dyrt som man skulle tro. Så kan du løfte huset til den nødvendige højde over terræn og ligge et tykt lag singles sten under til at dræne med. Hvis du kan lede vandet væk uden at pumpe. Ovenpå stenene kan du jo ligge isolering ud og der ved få et betondæk at bygge på. Så er det tørt og godt at bygge. Man bruger den konstruktion til store bygninger og det skal jo bare skaleres ned til sommerhus størrelse

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej ingenioren, Uldal og Fiahgt
Mange tak for jeres input.
Ingenioren:
Vi har haft skruefundament i tankerne og har også et godt tilbud. Grunden til at vi overvejer striberne er at de er 20000 kr. billigere, da det er de samme maskiner som skal ud og lave nedsivningsanlægget, som også er temmelig besværligt :o(
Det væsentlige er at sikre mig at ideen med trækonstuktionen virker i forhold til råd og svamp.

Uldal:
Mener du ikke at det er muligt at lave en løsning med træ uden at det rådner eller får svamp, hvis bare der er tilstrækkelig med ventilation. Mange gamle sommerhuse er jo bygget på punktfundamenter.

Fiahgt:
Det med grundvandssænkning er nok en god idé og vi slipper nok ikke for at få det gjort i mindre omfang i forbindelse med nedgravning af 3-kammer tanken til nedsivningsanlægget.
Så kan vi også undgå problemerne som ingenioren beskriver.
Vi har svært ved at lede vandet under huset væk, da der ikke rigtig er nogle steder at lede det hen :o(, og så hjælper det vel ikke meget at fylde op med sten, så er de vel bare dækket af grundvand.
Det burde kunne lade sig gøre med en trækonstruktion, som er hævet over terrænnet, hvis bare der er masser af ventilation, eller er det mig der er helt naiv?
Det må vel være et sted man kan aflede vandet til som er lavere end jeres nuværende grund eventuelt en grøft det løber ud til et vandløb. Hvis du alligevel skal have etableret en kortvarig sænkning af grundvandet kan man jo ofre det sidste og få sænket på hele grunden de to uger i skal grave sokkel og tank. Ellers ville jeg over at lavet punktfundamenter i beton. Tænker at du skal vel have lavet en 15-20 stykker og så bliver prisen nok lidt billigere end alt det andet cirkus. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Hej Fiahgt
Nu tror jeg at beslutningen har taget sig selv.
Vi har undersøgt hvordan vi står rent forsikringsmæssigt i tilfælde af at der går svamp eller råd i trækonstruktionen.
Det viser sig at man er dårligt stillet. Begge selskaber som vi undersøgte dækker ikke hvis bunden af huset er udført i træ, så nu må vi bygge traditionelt med beton.
Det koster noget ekstra, men bliver sikkert også godt.
Tak for input.
Håber du fik grunden billigt! God arbejdslyst.

 

Hej Uldal, Tak, den gode arbejdslyst får jeg brug for.
Vi var opmærksomme på udfordringerne og handlede også prisen ned, men er bange for at det ikke rækker.😨😨

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis