Nyt køkken - El guide?

Hej
Jeg drømmer om nyt køkken og i den forbindelse nyt el... Men inden jeg drømmer for langt over evne har jeg lige et par spørgsmål til hårde hvidevarer og tilslutning...
Jeg vil også gerne have jord i udtagene. 
(For tænker næsten at det ender ud i at jeg skal have en ny eltavle også)

Når jeg renoverer så meget skal køkkenet vel deles op på 2 grupper + 400v gruppe efter dagens regler.
(I dag har køkken 1 gruppe 230v 13amp til alt, samt 1 gruppe 400V 16amp som komfur kører på)

Faste forbrugere:
Ovn
Kogeplade induktion

Køle/fryseskab
Microovn
Opvaskemaskine
Kaffemaskine
Måske cooker vandkoger.
Stikkontakter over bordplade og i køkken
Lys loft, sokkel og under overskabe

Hvordan ville i dele det op?

Køkkenet er 20 m2. 

Kogeplade og Ovn er vel normalt 400V og kan køre på samme gruppe eller?

Jeg har selv ikke en skid forstand på strøm, og skal ikke selv røre det med en ildtang så bare rolig 😊

Men jeg vil gerne tænke det med ind i mine tanker omkring nyt køkken.
Især så jeg ved hvad jeg skal og vil når jeg skal have det prissat med en elektriker. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lade ovn og opvaskemaskine dele en fase fra 400 v
Det er normalt ikke to maskiner der bruges samtidig.
Samme fase kan du også lade Quooker dele med en Quooker Powerswitch
Kogepladen kan så få de sidste to faser.

Jeg mener så godt du kan nøjes med en 230 V gruppe til resten.
Der skal alligevel en del maskiner til at brænde sikringen, men det kommer jo også an på hvor stor familie I er og hvor meget der skal foregå i køkkenet på samme tid?
Jeg vil ikke tilkoble 230 volt maskiner til 400 volt fordi de i teorien kan brænde af hvis nullen bliver afbrudt. Men du skal have fordelt lys og frie stikkontakter på 2 forskellige grp. Og så kan du regne sammen hvor meget de enkelte bruger. En 230 volt grp kan trække 3000 watt kontinuerligt og mere kortvarig. Det dækker et par maskiner. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Dejligt at se en der vil gøre det rigtigt

Var det mig der skulle lave det, ville jeg:
2 stk 3x16a(400v), 1 stk til induktion og 1 stk til opvasker, cooker, og ovn.
2 stk 1x10a(230v) til stikkontakter over bordpladen ligeligt fordelt(husk nok af dem)
1 stk 1x10a (230v) til lys og resten af køkkenet.
Men når der kommer en elektriker forbi og du har en køkkentegning har han meget nemmer ved at finde den rigtige løsning til dit køkken

MLU: Scenariet med at maskiner kan brænde af hvis nulleder bliver afbrudt gælder ALLE slags tilslutninger. Det er blot et spørgsmål om hvor nul evt. afbrydes. Sker det i tavlen, HPFI relæ eller ude i nettet er " fanden løs i Laksegade " under alle omstændigheder.
Til trådstarter Næste alle apparater er i dag på 230 v og der føres stort set altid 230/400 volt frem til opvasker, komfur og ovn.
Men du skal have lys og stikkontakter i køkken fordelt på 2 grupper. En eller begge grupper må gerne trække noget af stue eller værelser samtidig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tænker at det bliver som groundz foreslår... Det lyder meget fornuftigt 😊
Det noterer jeg ned 👍
Hvordan gør man med bryggers?
En ekstra 16amp 400v til tørretumbler og vaskemaskine?

Det ved jeg sgu ikke om jeg har strøm nok til... Jeg må se hvilken sikring der sidder nede i hovedtavlen 😊

Jeg kan vel få lys i bryggers på gruppe med lys i køkken uden problemer... Har ingen stikkontakter i bryggerset og får det ikke.

Det vil så blive til
3stk 400v 16amp
4stk 230v 13amp

Hvordan bør min for-sikring i tavlen så se ud for at jeg er sikker?

Jeg kunne muligvis også godt tænke mig en 400v gruppe til altanen til infrarøde varmer og måske en el-grill.. Men det er nok at stramme citronen 🙈
 
Jeg kunne muligvis også godt tænke mig en 400v gruppe til altanen til infrarøde varmer og måske en el-grill.. Men det er nok at stramme citronen 🙈
Nu bruger du jo ikke det hele på en gang, derfor kan du godt have en gruppe til altanen, så du kan holde varmen og stege en bøf eller et par kyllinglår.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis