Restaurering af bøgetræ stol

Hej med jer

Jeg håber at der er nogle der har et godt råd til mig.
Jeg har nemlig købt en gammel bøgetræ stol, som jeg er i gang med at sætte i stand. Stolen havde noget meget gammel lak, der var ved at smuldre væk, som jeg startede med at skrabe væk. Derefter har jeg slebet stolen med sandpapir.
(Billede af stol med gammel lak)

Efter nogle lidt forvirrende råd i Silvan har jeg så givet stolen en enkelt omgang vandbaseret bejdse, hvorefter der er opstået et problem. Stolen har nemlig stadig et støvet/grålig skær, og ligner ikke rigtig at den har fået bejdse overhovedet. Jeg synes egentlig træfarven var ret flot i udgangspunktet (når stolen var fugtig vel og mærke), og ønsker ikke at den skal blive meget mørkere.
(Billede af stol med en del nylig påført bejdse og tør stol med 1 lag bejdse. Her kan man tydeligt se problemet)
(Billede af stol med 1 lag bejdse efter at stolen er blevet helt tør)

Nu er spørgsmålet, hvad skal jeg så gøre? Give den mere bejdse? Slibe noget mere? Bare køre på med lak ovenpå? Rense det hele af (hvis muligt)? Eller noget helt andet?

Sætter stor pris på al hjælp! :)  
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du evt. også slebet den af og bejdset den på undersiden af sædet, så prøv at give den lak  der, så du kan se slutresultatet. Den kan godt skifte meget farve, når først der kommer lak på. Ellers find et stykke bøgetræ og giv det samme bejdse og herefter lak, for at se resultatet, inden du beslutter dig for den videre proces.
Problemet med bejdse er, at når først det er smurt på, skal der slibes meget for at slippe af med det, da det trænger forholdvis langt ind i træet.
Endelig er der stor forskel på lak. Nogle lak tørrer næsten usynligt op, mens andre tørrer op med en noget større synlighed. Det kan både være mørkere og det kan også være med gylden tone. Så bl.a. derfor kan det være en ide at lave et forsøg på et skjult sted eller et stykke resttræ først.

Kurt B. Andersen
Nogle gange kan man med fordel blande bejdsen i lakken, især på træ der tidligere er lakeret/behandlet, ved man ikke hvordan træet tager imod bejdsen, hvilket ofte medfører en noget forskelligartet overflade. Jeg ville lave et forsøg, som Kurt også foreslår, på bagsiden. Så har man "flere skud i bøssen". Jeg kan godt være lidt bekymret for den "vejledning" du har fået i Silwan.
Det kan være fatalt med bejdse direkte på ukendt sugende træ.
Håber du finder en brugbar løsning.
Venlig hilsen Johnny

Johnny cnc
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis