Overligger til carport

Hej.

Stenene over min vens carport er faldet ned, og derfor vil han gerne have lagt en overligger ind.
Er det noget man kan gøre selv, eller kræver det en faglært murer? Jeg har styr på simpelt murerarbejde, og har kort varigt arbejdet som murerarbejdsmand, så at få overliggeren på plads og fuget den, bliver ikke et problem. Jeg tænker mere på, om der er noget man skal være specielt opmærksom på, i fht. valg af overligger eller andet. Åbningen er 10 sten bred, så jeg tænker at købe en overligger på 12 sten. Når det bare er en carport, kan man vel også bare at lægge et bræt hen over åbningen så murer stenene (med lidt armering over skiftet) henover åbningen, det er jo nok sådan, at det har vært gjort før. Jeg kan se, at en enkelt skifts overligger ikke koster alverden, og med en overligger bliver det måske pænere end hvis jeg selv murer det.

Umiddelbart virker det simpelt nok, men det kan jo være, at der er noget jeg ikke har tænkt på, og at det er bedre, at han får ringet til mureren i stedet.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det  bliver nok svært at få overligger lagt ind uden at det oven over alder ned. Du skal have hugget yderligere lidt væk i siderne.
Jeg har en gang ved noget lignende, boret igennem ca. 1 m fra begge sider, stukket en 10 mm rundjern igennem og så en regler under enderne uden for og skruet / hængt  den op i loftet indenfor. Regler uden for skal stå 20 cm fra for at du stadig har mulighed for at få overligger på plads.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret.
Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med at det oven over falder ned. Hvis jeg ligger en overligger ind, som jo selv er forstærket, så tænker jeg, at det vel ikke nødvendigt at skulle bruge ekstra rundjern. Det er selvfølgelig en god idé at få den støttet med regler indtil mørtlen er gennemtør 
Det er netop under oplægning at det skal holdes fast . Jeg kan godt se at inder muren sikkert støtter af på port rammen, Og yder og indermur er nok forbundet lidt.
Det kunne også være med et par lægter ind over taget og ud til 2 stolper. Så kan det støttes midlertidig at ståltråd fastgjort i loftet indenfor ud i fugen og op til lægte udenfor.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis