Filt krakelerer bag brændeovn

Hej,

Vi har for nyligt fået monteret en væghængt brændeovn på en væg med filt på. Desværre er brændeovnen monteret midt i en samling af to stykker filt, hvilket nu resulterer i, at filten går fra hinanden i samlingen, og at malingen krakelerer. Filten er sat op med rigelige mængder vævklæber, men det har åbenbart ikke kunnet tåle, at der er blevet boret lige ved samlingen.Vi har efterfølgende forsøgt at sprøjte mere vævklæber ind, hvilket midlertidigt fungerede, men efter kort tid skilte det igen i samlingen. Samme skete med superlim. Ej heller efterfølgende maling har kunnet holde på det. Filten bliver løsere og løsere, og det hele krakelerer mere og mere.

Nu er vi næsten der, hvor opsætning af klinker er bedste alternativ (hvilket vi helst vil undgå, da vi netop godt kan lide det enkle look), hvis ikke hele væggen skal have sat ny filt på.

Har I andre gode bud?

Mvh. Ditte

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg set billedet, så er det en dyb revne i væggen bag filten. Den er du nødt til at stablisere, ellers vil det bare blive ved med at revne.
Hvad er væggen lavet af?
Hej Jens.

Jeg tror, billedet snyder lidt. Selve væggen er lavet af gasbeton, men den er ikke revnet. Det er udelukkende filten, der slipper - altså der, hvor de to stykker filt møder hinanden.
Ligesom Jenshøj er jeg lidt skeptisk overfor om det virkelig kun er filten. Men hvis det filten så handler det jo om at fjerne det træk som brændeovnen laver i filtstykkerne.
Jeg ville tage en hobbykniv med helt nyt skarpt blev og skære filten over ved kanten af brændeovnen sådan at trækket derfra fjernes. Skær det over hele vejen rundt og holdt kniv skrå så snittet skjules så meget som muligt bagved brændeovnen.

Du kan evt. afslutte med fuge eller et penselstrøg maling mod brændeovnen afhængigt af hvilket look du ønsker.
Når det er gjort så kan brændeovnen ikke trække i filten mere og problemet er så enten løst eller også ligger det dybere i filten.

i forhold til skaden ovenover så skær evt. buler op med hobbykniv, slib det flat, læg et tyndt lag grov sandspartel henover (det har en struktur der er meget tæt på filt) og afslut så med maling. Så bliver det ganske usynligt.

Ask
Hvor langt er der fra væggen til bagsiden af brændeovnen?

 

uldal skrev den 16-01-2020 13:33:57

Hvor langt er der fra væggen til bagsiden af brændeovnen?

Omkring 1-1,5 cm. 

Annonce
askholme skrev den 16-01-2020 13:08:58

Ligesom Jenshøj er jeg lidt skeptisk overfor om det virkelig kun er filten. Men hvis det filten så handler det jo om at fjerne det træk som brændeovnen laver i filtstykkerne.
Jeg ville tage en hobbykniv med helt nyt skarpt blev og skære filten over ved kanten af brændeovnen sådan at trækket derfra fjernes. Skær det over hele vejen rundt og holdt kniv skrå så snittet skjules så meget som muligt bagved brændeovnen.

Du kan evt. afslutte med fuge eller et penselstrøg maling mod brændeovnen afhængigt af hvilket look du ønsker.
Når det er gjort så kan brændeovnen ikke trække i filten mere og problemet er så enten løst eller også ligger det dybere i filten.

i forhold til skaden ovenover så skær evt. buler op med hobbykniv, slib det flat, læg et tyndt lag grov sandspartel henover (det har en struktur der er meget tæt på filt) og afslut så med maling. Så bliver det ganske usynligt.

Tak for råd.

Filten efterhånden blevet så løs, at den efter at være blevet malet flere gange også er blevet meget fast og umedgørlig i strukturen. Sandspartel er nok en god idé, da jeg ikke får filten til at klæbe til væggen igen, fordi den er blevet så umedgørlig og fast af al den maling. 
Det med grov sandspartel er et "velkendt" malertrick når fejl eller skader på filt skal rettes.

Ask
askholme skrev den 16-01-2020 14:16:51

Det med grov sandspartel er et "velkendt" malertrick når fejl eller skader på filt skal rettes.

 Fedt. Den slags tricks er i høj kurs her på matriklen pt., så det vil jeg klart prøve af. :-)

hvis det passer, at brændeovnen kun er 1 1/2 - 2 cm fra væggen bliver området jo overophedet og vævet skrumper. desuden er det ulovligt med afstanden.
Frisk skrev den 16-01-2020 16:56:24

hvis det passer, at brændeovnen kun er 1 1/2 - 2 cm fra væggen bliver området jo overophedet og vævet skrumper. desuden er det ulovligt med afstanden.

Væggen bliver varm, ja, men jeg tror ikke, problemet var opstået, hvis der ikke var skåret ud til brændeovnen midt i en samling.

Og der er ikke tale om ulovlig afstand. Filt er ikke brændbart materiale, hvorfor afstanden er helt lovlig. Monteringen er foretaget efter bogen og godkendt af skorstensfejer. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også